از هر ۱۰۰ دانش آموز در سیستان و بلوچستان کمتر از ۴۰ نفر موفق به کسب دیپلم می‌شوند

«معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصاویر دانش آموزان مدرسه راهنمایی جکیگور در شهرستان راسک سیستان و بلوچستان که به دلیل نبود سرویس مدارس با کمپرسی و تریلی رفت و آمد می‌کنند و همچنین حادثه چهارم آذرماه که یک مینی بوس حامل دانش آموزان بلوچ در شهرستان قصرقند واژگون و آتش گرفت و تعدادی از دانش آموزان زخمی شدند، بیان کرد: ما در کل استان سیستان و بلوچستان مشکل طرح روستامرکزی و جابه‌جایی دانش آموزان را داریم که به شدت موجب ریزش تحصیلی و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل شده است.

نماینده مردم چابهار تاکید کرد: حدود ۱۰ درصد از بازماندگان از تحصیل در کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند و بیشتر هم دختران را در برمی گیرد. در واقع از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز سیستان و بلوچستان، کمتر از حدود ۴۰ نفر موفق به کسب دیپلم می‌شوند و عمدتا ریزش تحصیلی رخ می‌دهد. سعیدی در ادامه افزود: متاسفانه در زمینه سرویس مدارس مشکلات زیادی در استان داریم و اعتبارات برای این طرح روستا مرکزی بعضا تامین نمی‌شود، البته نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان در برخی موارد کمک کرده اند، اما به شدت مشکل داریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان نیز دانش آموزان به واسطه سرویس نامناسب دچار حادثه شدند و متاسفانه هر از چندگاهی شاهد این گونه حوادث هستیم. طرح روستا مرکزی ۳۰ درصد منابع خود را سپرده به دست آموزش و پرورش تعریف می‌کند. خانواده‌ها نیز باید در چنین شرایطی پای کار بیایند، ولی از آنجایی که در استان سیستان و بلوچستان عمده خانواده‌ها از عهده حداقل‌های معیشتی خود نیز برنمی آیند، ما انتظار داشتیم رئیس جمهور یا معاون اول دستور بفرمایند تمام اعتبارات طرح روستا مرکزی از سوی آموزش و پرورش داده شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم چابهار در خصوص تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه آموزش و پرورش ما روزهای بسیار سختی را تجربه می‌کنیم. سعیدی در ادامه پیرامون کمبود معلم نیز توضیح داد: در کشور بنا بر گزارش همکاران کمیسیون آموزش ۲۳ هزار کلاس فاقد معلم داشتیم؛ همین حالا در استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ معلم کم داریم و شاهد هستیم که یک معلم چندین پایه آموزشی را تدریس می‌کند.

سعیدی عنوان کرد: البته سیاست‌های توجه به دانشگاه فرهنگیان و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو واقعا اصولی بود و بخشی از چالش‌ها را مرتفع کرده است، ولی‌عدم تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات و حق التدریس‌ها و آموزش یاران نهضت سوادآموزی موجب بی‌انگیزگی این افراد برای ادامه کار شده و این در حالی است که همین افراد عمده بار تعلیم و تعلّم را در مناطق محروم به دوش می‌کشند.

نماینده مردم چابهار بیان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی کمیسیون آموزش صورت گرفته و نمایندگان نیز به شدت بر آن تاکید دارند، حداقل در دو حوزه معلمان حق التدریس و خرید خدمات، شاهد گشایشی در تبدیل وضعیت‌شان باشیم تا موجب انگیزه شود و مقداری از چالش‌های تعلیم و تربیت کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا