• برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
مدیر کل صنعت و معدن و تجارت استان البرز :

چرخش البرز به سمت تولید دانش بنیان

  • کد خبر : 18502
  • 30 آبان 1402 - 7:26
چرخش البرز به سمت تولید دانش بنیان
هزینه بالای خرید و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، تامین فضای گسترده فیزیکی،آلودگی زیستی، مشکلات مالی و زیان دهی برخی صنایع بزرگ و متوسط در کنار محدودیت جغرافیایی استان البرز، متولیان امور تولیدی ، صنعتی و علمی این استان را برآن داشته تا جهت گیری تولید البرز را به سمت اقتصاد دانش بنیان با فناوری و ارزش افزوده بالا سوق دهند.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از ایرنا، فعالیت های دانش بنیان که از آن ها به عنوان سکوی پرش و مسیر میانبر برای دستیابی به فناوری نوین در عرصه های مختلف یاد می شود در این سال ها به تکیه گاهی برای رونق تولید و اقتصاد استان البرز تبدیل شده و نمونه موفقی از کار و تلاش در این عرصه شکل گرفته است.

از سوی دیگر استقرار ده ها مرکز تولیدی و صنعتی در کنار رشد شتابان مهاجرت ها در این سال ها بسیاری از اراضی منابع طبیعی و کشاورزی استان البرز را به تملک خود درآورده و عرصه را بر کشت و کار تنگ کرده است.

با این وضعیت البرزبا مساحتی حدود پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع که از آن به عنوان کوچکترین استان کشور یاد می شود اینک در پس مهاجرت های بی رویه مردم و رشد سرمایه های صنعتی دایره سرسبری های آن محدود و بر میزان آلودگی زیست محیطی استان افزوده شده است.

در این حال وهوا ، شکل گیری دانش بنیان ها در استان پرتراکم البرز موجب شد تا نگاه ها به سمت فناوری های نوین در عرصه تولید و خدمات استان معطوف شود و از نیمه دوم دهه ۹۰ این استان با فعالیت های استارتاپی روش جدیدی در آن پایه گذاری شد.

شیوع جهانی ویروس کرونا در اواخر دهه ۹۰ با اینکه بسیاری از فعالیت تولیدی و خدماتی را متوقف کرد اما بخشی از فعالیت های تولیدی را به سمت مکان های کوچک هدایت کرد ضمن آنکه کارهای تحقیقاتی پیرامون این ویروس در مکان های محدود از جمله در استان البرز خط مشی جدیدی ترسیم کرد.

در اوج تلاطم کووید۱۹ ،تولید چهار تاپنج واکسن برای مهار کرونا مهمترین موضوعی بود که از استان البرز به دنیا مخابره شد؛ دانشمندان جوان در اوج تحریم و کرونا شگفتی ساز شدند و البرز به خاستگاه تولید واکسن، دارو و انواع مواد ضدعفونی کننده تبذیل شد.

دستیابی به این موفقیت و طرح متعدد علمی و فناوری دیگر در زمینه های داروسازی ، تجهیزات پزشکی ، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات مورد نیاز صنایع نفت و گاز ، خودروهای برقی و امثال آن موجب شد تا این استان مسیر تولید را به سمت اقتصاد دانش بنیان هدایت کند به ویژه آنکه بسیاری از صنایع سنگین به خاطر گستردگی فضا کاری در آینده البرز نمی توانند جایگاهی داشته باشند.

استان البرز از از اوایل قرن جدید به ویژه در دولت سیزدهم شاخص های جدیدی برای رشد صنایع تعریف کرد و بنا براین گذاشته شد که جهت گیری های تولیدی در این استان در مسیر صنایع سبز و دانش بنیان قرار گیرد.

آلودگی زیست محیطی برخی صنایع سبب شده تا احداث و راه اندازی این صنایع از دستور کار البرز خارج شود و تمرکز بر مراکز تولیدی و خدماتی با فناوری و ارزش افزوده بالا قرار گیرد.طبق گزارش ها از مجموع سه هزار و ۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی استان البرز ، حدود ۵۰۰ واحد تولیدی آنها بزرگ و مابقی متوسط و کوچک هستند.

در این میان شرکت های دانش بنیان به نسبت سایر صنایع دارای فضای کاری محدود اما دستاوردهای بالا هستند به طوریکه بخشی از فعالیت های تولیدی آنها در دل صنایع بزرگ تعریف شده است.

البرز رتبه چهارم شرکت های دانش بنیان کشور

به گفته “مهدی عباسی ” رییس پارک علم و فناوری استان البرز ، این استان به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه در این استان ۵۸۰ محصول فناورانه و دانش بنیان تولید می شود.

وی در ادامه گفت که با توجه به تحریم های ظالمانه ، دانش بنیان ها می توانند تکیه گاه ارزنده کشور برای عبور از پیچ های خطرناک تاریخی باشند.

فروش ۵۰۰ محصول دانش بنیان البرز

رییس پارک علم و فناوری البرز بیان کرد: سال گذشته این پارک با هفت میلیون یورو فروش در بازار خارجی و ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش در بازار داخلی به عنوان برترین پارک علم و فناوری کشور شناخته شد.

وی ادامه داد: البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور شناخته شده و پارک علم و فناوری استان هم باید متناسب با این موضوع باشد.

 

عباسی افزود: یکی از ویژگی‌های پارک علم و فناوری البرز این است که در دل مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی قرار گرفته و این ۲ می‌توانند از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.
وی با اشاره به استقرار ۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان در استان البرز، گفت: ۱۱۰ مورد از این شرکت‌ها در پارک علم و فناوری البرز مستقر هستند.

شکل گیری شورای دانش بنیان ها در البرز

به گفته مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان البرز؛ با توجه به گستره محدود جغرافیایی، تمرکز این استان بر راه اندازی و توسعه صنایع دانش بنیان با فناوری و ارزش افزوده بالا است و بر همین اساس شورای دانش بنیان ها در البرز آغاز به کار کرده است.

محمدانصاری افزود: اکنون ۱۱۸ واحد تولیدی دانش بنیان با فناوری بالا در این استان در دست ساخت، تکمیل و راه اندازی قرار دارد که در مجموع ۴۳۳ شرکت دانش بنیان فعال و در دست اجرا طی ۲ ماه گذشته در این استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۱۸ واحد دانش بنیان صنعتی با فناوری بالا استان البرزدر سامانه ثبت ریچستر شرکت های دانش بنیان به ثبت رسیده است.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت البرز گفت : از مجموع ۴۳۳ شرکت دانش بنیان فعال و غیر فعال شناسایی شده استان ، ۳۴۵ واحد آنها در عرصه صنعتی و مابقی در دیگر بخش ها مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

انصاری اظهار کرد: اکنون نیز سه هزارو۶۷۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان البرز فعالیت دارند که تعداد آنها در حال افزایش است .

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان البرزبا بیان اینکه امروز شاهد فعالیت صنایع برای تامین نیازهای داخلی هستیم افزود: در کنار فعالیت صنایع و سایر بخش ، رسانه های جمعی نیز برای ایجاد نشاط و امید آفرینی تلاش وافر دارند.

وی بیان کرد: در حوزه دانش بنیان طی چند ماه اخیر در راستای تحقق شعار سال طرح هایی را آغاز کردیم هر چند که البرز محدودیت های زیادی در توسعه دارد.

انصاری کمبود و ضعف زیر ساخت ها را از مشکلات استان برشمرد و گفت : با توجه به حجم انبوه سرمایه گذاران در بخش تولید و صنعت به لحاظ ارائه زیر ساخت های و انرژی لازم برای تولید با مشکل مواجه هستیم .

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت البرز با یادآوری این نکته که البرز به لحاظ وسعت کوچک ترین استان کشور است ، گفت : بر همین اساس جهت گیری توسعه اقتصادی استان بیشتر به سمت و سوی صنایع فناور و دانش محور با دانش بالا است.

وی ادامه داد: این نوع شرکت ها ارزش افزوده بالا ایجاد می کنند و متناسب با وسعت استان باید از این صنایع بهره گرفت .تمرکز البرز بر راه اندازی شرکت های دانش بنیان است و بر همین اساس اتاق فکر در این استان شکل گرفته است .

مدیرکل صنعت ، معدن وتجارت البرز گفت : وسعت استان ایجاب می کند که از یک سو دامنه تولید متوقف نشود و از سوی دیگر متناسب با فضای موجود ارزش افزوده خلق کنیم.

وی با بیان اینکه البرز به لحاظ دانش بنیان ها ، چهارمین استان کشور است ، افزود : بر اساس تاکیدات استاندار و مراجع علمی شورای دانش بنیان ها را در این استان راه اندازی کردیم.

فعالیت حدود ۵۰ موسسه ومرکز علمی و تجقیقاتی در البرز

استقرار حدود ۵۰ موسسه ، مرکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی در استان البرزکه قدمت برخی از آنها به بالای ۱۰۰ سال می رسد فرصتی فراهم آورده تا تعداد زیادی شرکت فناور و دانش بنیان زیر نظرآنها در این استان شکل بگیرد.

این مراکز که در بخش های مختلف کشاورزی ، دامی ، علمی و صنعتی فعالیت دارند در سال های اخیر تحقیقات علمی را به سمت فعالیت های کاربردی و تجاری سازی سوق داده که در این میان نقش موسسه های سرم سازی رازی ، تحقیقات علوم دامی ، موسسه تحقیقات و تهیه نهال و بذر ،

پژوهشگاه مواد و انرژی، موسسه بیوتکنولوژی کشاورزی ،پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج ، پردیس دانشگاه خوارزمی و دانشگاه آزاد اسلامی ، پارک علم و فناوری فاوا و موسسه انستیتوپاستور برجسته است.

چندی پیش برگزاری چهارمین رویداد علمی هوش مصنوعی کشور که با برپایی ۲۰۰ غرفه از دستاوردهای دانشمندان جوان کشور از جمله استان البرز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج همراه بود نشان داد که ظرفیت های علمی البرز بالا است و تمام تشکل های علمی، صنعتی، اقتصادی و خدماتی استان خود را برای همسویی با دانش بنیان ها و فعالیت ها در عرصه هوش مصنوعی آماده کرده اند.

در این رویداد علمی که با استقبال مردم و دستگاه های اجرایی استان البرز همراه شد تمام مجموعه های علمی مستقر در استان بخشی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

در کنار موسسه ها و مراکز علمی کشوری ، استقرار شرکت های بزرگ دانش بنیان ملی مانند گروه صنعتی مپنا که در زمینه ساخت لوکوموتیو، صنایع هواپیمایی ، تجهیزات پزشکی ، ساخت توربین ها و تجهیزات مهم نیروگاهی، تجهیزات نفت و گاز و ریلی فعالیت دارد، زوایه نگاه مسوولان استان را به سمت توسعه فناوری های دانش بنیان تغییر داده و این استان با وجود ظرفیت های مستقر در آن ، فضا را برای خلق دستاوردهای جدید مهیا می بیند.

در این میان وجود شرکت های متعدد داروسازی و واکسن سازی، مواد غذایی ، ماشین آلات صنعتی ، صنایع سلولزی و امثال آن در استان البرز ، کلکسیونی از داشته های تولیدی علمی ، اقتصادی ، فناوری و صنعتی با بهره گیری از فناوری های نوین در این استان به نمایش گذاشته است.

 

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=18502