• برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
1
جایگاه نخست کشوربه لحاظ جذب ترافیک:

بخش میانی کنارگذر شمالی کرج افتتاح می‌شود/احداث پیچیده ترین پل خاورمیانه درالبرز

  • کد خبر : 18434
  • 28 آبان 1402 - 15:27
بخش میانی کنارگذر شمالی کرج افتتاح می‌شود/احداث پیچیده ترین پل خاورمیانه درالبرز
بزرگراه شمالی کرج به طول حدود ۱۸ کیلومتر در امتداد آزاد راه شهید همت از سال ۱۳۹۵ در دست ساخت قرار گرفته است و اکنون حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اکنون حدود هفت کیلومتر از این مسیر بین بلوار طالقانی شمالی و باغستان کرج آسفالت و آماده بهره برداری شده است که به زودی افتتاح خواهد شد.

این پروژه برای انتقال ترافیک شرق کرج به غرب این کلانشهر و آزاد راه کرج – قزوین در دست ساخت قرار گرفته است وقرار است در اوایل سال آینده به طور کامل بهره برداری شود.
به گزارش کوه سرفراز، درنشست خبری که باحضور حسین مهاجری رییس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی کرج وابوالفضل رحمانی مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی در حاشیه بازدید از بزرگراه شهید سردار سلیمانی در شمال کلانشهر کرج برگزار شد،به تشریح اقدامات پروژه پرداختند وبه سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
حسین مهاجری به خبرنگاران گفت : طی ۹ ماه گذشته مدیریت شهری کرج بخش عمده فعالیت های عمرانی خود را روی این بزرگراه متمرکز کرد و توانست ۷.۵ کیلومتر آن را تکمیل کند.
وی ادامه داد: با تکمیل تمام بزرگراه شهید سلیمانی به طول حدود ۱۸ کیلومتر ، ۴۰ درصد ترافیک استان البرز به این مسیر جدید انتقال می یابد.
مهاجری با بیان اینکه امسال ۵هزارو۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی مدیریت شهری کرج به ساخت بزرگراه شهید سلیمانی اختصاص یافته است ، گفت: به زودی نیز اقدام لازم برای جذب سهم ۳۵ هزار میلیارد ریالی دولت برای این پروژه به عمل می آید.
رییس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی کلانشهر کرج گفت : در ۹ ماه گذشته حدود چهار میلیون متر مکعب در بزرگراه شهید سلیمانی کرج خاکبرداری شده است .
وی ادامه داد: دراین مدت چهارصد هزار کامیون ۱۰ چرخ خاکبرداری ، یک و نیم میلیون متر مکعب خاکریزی و ۱۱۰ هزار تن پخش آسفالت در ۷.۵ کیلومتر آماده بهره برداری این بزرگراه بخش شده است.همچنین در این مدت ۶۵ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است .
مهاجری تاکید کرد: افتتاح کامل بزرگراه شهید سردار سلیمانی روزانه ۹۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی دارد که کمک بزرگی به اقتصاد کشور و جلوگیری ازآلودگی هوا است .همچنین تعدادی درخت در مسیر این بزرگراه با رعایت اصول فنی ومهندسی جابه جا شد.
وی با اشاره به تامین بخش زیادی از پروژه بزرگراه شهید سلیمانی توسط مدیریت شهری کرج افزود: افتتاح کامل این پروژه با درآمد سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال همراه است که تا ۳۲ سال به مدیریت شهری کرج تعلق دارد و در بین ۲۸ اتوبان کشور جایگاه نخست را به لحاظ جذب ترافیک خواهد داشت.
رییس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: در ضلع شمالی این بزرگراه ۵۰۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که این اراضی برای پیشگیری از رانش و سیلاب غیر قابل نفوذ شده و سامانه هدایت آبهای سطحی برای اراضی مذکور اجرا شده است. تلاش ها بر این است تا سال آینده اتوبان همت از طریق بزرگراه سردارسلیمانی به شهر کرج متصل شود.

احداث پیچیده ترین پل خاورمیانه در کرج

ابوالفضل رحمانی، مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج نیز در نشست خبری که در آستانه افتتاح فاز نخست این پروژه برگزار شد، ضمن تقدیر از مسئولان کشوری، استانی و شهری کرج، اظهار داشت: امیدواریم با همین تعامل ایجاد شده، کل پروژه تکمیل و به اتوبان همت متصل شود.

وی به اتفاقات بزرگ در بزرگراه شمالی اشاره کرد و گفت: پل b0 و b1 در ابتدای پروژه قرار گرفته و سال‌ها تعطیل بود. پل b0 عظیم تر از پل شهید باکری در تقاطع شیخ فضل‌الله در تهران است.همچنین پل b1 یکی از پیچیده‌ترین و بلندترین و بزگترین پل خاورمیانه به شمار می‌رود.

رحمانی تصریح کرد: این پل که به طول ۱۰۵۰ متر است از هشت دهانه تشکیل شده است که طول بلندترین دهانه آن ۱۷۶ متر است و دارای ستونی به ارتفاع ۱۳۶ متر است. پروژه‌هایی مانند پل b1 را باید با سرعت بیشتری پیگیری کرد و علاوه بر پل b1 باید پل b0 را که در نزدیکی خط چهار قرار دارد را هم هرچه زودتر آماده بهره برداری کرد تا مردم بتوانند خیلی سریعتر از این پروژه بهره‌مند شوند.

وی در مقیاس با سایر پل‌های عظیم خاورمیانه، پیش‌بینی کرد که پل b1 (بیلقان) که برروی ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است می‌تواند نماد شهری مناسبی برای کلان‌شهر کرج باشد و حتی به عنوان نماد کشور و نماد توانمندی مهندسی داخلی قابل ملاحظه باشد.

این مدیر پروژه گفت که تجهیزات ساخت این پل از خارج کشور وارد شد و با شرایط تحریم به بهای بسیار سنگین باعث شد برخی از همکاران وارد لیست تحریم شدند ولی این ارزش را داشت که طبق روند پروژه مماس با برنامه زمانبندی شده به جلو حرکت کردیم و امیدواریم زودتر از موعد مقرر، پیشرفت کنیم.

رحمانی تاکید کرد: آماده شدن دو پل عظیم این پروژه منجر به اتصال بزرگراه به آزادراه همت خواهد شد و بعد از این اتصال شاهد انتقال ترافیک به کمربندی و کاهش تردد وسایل نقلیه در میانه کرج خواهیم بود.
وی اظهار کرد : این پل به طول حدود ۹۰۰ متر دارای دهنه های ۱۸۰ متری است .
رحمانی با بیان اینکه دسترسی های متعددی در مسیر بزرگراه شهید سلیمانی کرج احداث یا پیش بینی شده است ، گفت : در اجرای این پروژه پیوست زیست محیطی نیز رعایت کرده ایم.
رحمانی تصریح کرد: دررابطه با حیات زیستمندان مسیر پروژه و درخطرافتادن گونه های جانوری، بامجوزات لازم زیست محیطی اقدام کردیم،ازجمله احداث مسیر آب رو درعرض اتوبان برای عبور حیوانات ونصب تابلوی احتمال عبورحیوانات درنظرگرفته شده است، همچنین دربحث درختان تاجاییکه توانستیم درختان راجابجا کردیم.
مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی افزود: شهرداری کرج سرمایه گذارپروژه است وتقریبا درصورت افتتاح کامل این پروژه سالانه ۲هزارمیلیارد تومن درآمد پایدارایجاد می‌کند. چراکه منافع شهرومردم درنظر گرفته شده است.
همچنین دربحث فصل مشترک ۵موضوع از۷موضوع به نتیجه رسیده که مهندس سلطانی مقدم کمک زیادی به ماکردند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=18434