• برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
نادر ضرابیان فعال محیط زیست:

انسان سرمنشأ تمام پلیدی‌های طبیعت

  • کد خبر : 17521
  • 11 آبان 1402 - 14:03
انسان سرمنشأ تمام پلیدی‌های طبیعت
طبق نظر کارشناسان هر زیستمندی که بتواند زادو ولد کرده و یکی مانند خودش را به‌وجود آورد یک گونه محسوب می شود.

بعضی ها اعتقاد دارند که سگ از نژاد گرگ است که ده‌ها هزار سال قبل توسط انسان اهلی شده است.

عده‌ای دیگر بر این باورند که گونه سگ از چند ده هزار سال پیش به زنده‌گی در کنار انسان عادت کرده و همراه با او تکامل پیدا کرده‌ است. من بیشتر به این باور دوم معتقد هستم.

گونه سگ احتمالا در گذشته شکارچی بوده است ولی ده‌ها هزار‌‌ سال زنده‌گی در کنار انسان این خصلت را از او گرفته است. مقایسه رفتاری بین سگ و گربه به روشنی نشان می‌دهد که کدام‌ شکارچی است و کدام فقط هارت‌و‌‌پورت می‌کند. همین اصطلاح هم دقیقآ از همین رفتار سگ وارد ادبیات انسان‌ها شده است.

به‌هر‌حال در این چند هزار سال سگ به زنده‌گی مسالمت‌آمیز با انسان در شهر و روستا خو گرفته است. در واقع زیستگاه او دقیقآ همان زیستگاه انسان است. بدون حضور انسان امکان زنده‌گی مستقل در طبیعت را ندارد چرا که قادر به‌دفاع از خود در مقابل زیستمندان مستقل طبیعت نیست.

جمعیت سگ‌ها هم تابع مطلق جمعیت انسان‌ها است. همراه با انسان افزایش جمعیت می‌دهند و یا با کاهش جمعیت انسان در یک منطقه جمعیت او هم کاهش می‌یابد. این افزایش و کاهش البته ارتباطی با جمعیت انسانی ساکن در یک محله ندارد. بلکه با تصرف زیستگاه‌ها توسط انسان و ایجاد سکونتگاه های انسانی جدید، کلنی‌های جدیدی از سگ‌ها هم در آن مناطق تشکیل می شود و یا با مهاجرت‌های انسانی و تخلیه روستا و متروکه شدن آن منطقه، سگ‌ها هم در آن روستا یا منطقه از بین خواهند رفت.

این را عرض کردم تا بدانیم این بحث که با غذارسانی جمعیت افزایش می‌یابد از پایه و اساس غلط است. جمعیت سگ‌ در یک کلنی هرگز از یک تعداد مشخص افزایش یا کاهش نمی یابد. چه غذا باشد و چه نباشد. اصولا در مقابل حجم پسماند، بحث غذارسانی فقط یک تله زبانی است برای نفرت پراکنی هرچه بیش‌تر نسبت به این بنده‌گان خدا.

توجه داشته باشیم که هر آنچه که از حضور سگ در طبیعت و حمله به حیات‌ وحش گفته می‌شود همه با حضور انسان و به‌ دستور او انجام می‌شود. در این حالت هم هدف سگ شکار نیست بلکه به دستور صاحب خود می‌خواهد با دورکردن موجودات مختلف به او خود خدمت کند. در واقع تمام پلیدی‌ها از گور انسان بلند می‌شود.

خلاصه مطلب این نگاه بعضی از فعالان که امروزه دیگر به سگ نیازی نیست و او را باید از جهان محو کرد خود نشان از تفکری پلید و پلشت دارد.
https://www.instagram.com/p/CzG-4_LIwUW/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=17521