• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز:

کنگره ملی بزرگداشت آیات شیخ محمدصالح و شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) در البرز برگزار خواهد شد

  • کد خبر : 16259
  • 15 مهر 1402 - 9:20
کنگره ملی بزرگداشت آیات شیخ محمدصالح و شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) در البرز برگزار خواهد شد
در راستای تحقق نظر مقام معظم رهبری پیرامون شهید ثالث ، کنگره بزرگداشت مقام علمی و معنوی آیات شیخ محمدصالح و شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) در استان البرز برگزار خواهد شد.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، سعید جابری انصاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، در جمع دانش پژوهان و محققان استان اشاره کرد : به منظور تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری درباره آیات شیخ محمدصالح و شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث)، کنگره ملی پاسداشت این دو عالم مجاهد البرزی، با اجازه حضرت آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج و زیر نظر آن عالم فرهیخته و همراهی سردار حیدرنیا فرماندهی سپاه استان ،با حضور مقامات دینی و فرهنگی کشور همچون دکتر اسماعیلی وزیر مردمی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دکتر عبدالهی استاندار محترم ، فرماندهان ارشد نظامی ، انتظامی و امنیتی ، محققان و اندیشمندان ، روحانیون و سایر اقشار با استفاده از تمامی ظرفیت های فرهنگی و هنری در اواخر آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
جابری انصاری، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز، با اعلام این خبر گفت: «حوزه های علمیه شیعه در قرون متمادی، علمایی در دامن خود پرورش داده اند که با مزین شدن به دانش های اسلامی همانند فقه، اصول فقه، کلام، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان و… به مثابه پناهگاه‌های معنوی مردم عمل کرده و همواره الگوهای حسنه ای بوده اند. عالمان بیدار و تیزبین استان البرز با صراحت و شجاعت در رویدادهای مختلف تاریخ ایران اسلامی با دو سلاح دانش و جهاد، حضوری موثر داشته اند.
وی افزود: “آیت الله شیخ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث (شهادت ۱۲۶۳ق) فقیه مبارز و امام جمعه قزوین در روزگار قاجار و برادر بزرگوارش آیت الله شیخ محمدصالح برغانی (درگذشت ۱۲۷۱ق) از فقیهان و مفسران نامدار روزگار قاجار، دو تن از علمای البرز هستند که با پیوند دین و سیاست، نسبت به فرقه های وهابیت و شیخیه و بابیت که ساخته بیگانگان بود اعتراض کرده و به آگاهی مردم پرداختند.”این عالم مجاهد پرچم دار دفاع از حریم ولایت فقیه و امر به معرو ف و نهی از منکر در برابر سلاطین روزگار خود بود .
جابری انصاری به جنبه های مبارزاتی این دو عالم البرزی اشاره کرده و گفت: در برخی منابع گفته شده، پس از پایان جنگ دوم ایران و روس (۴۳ – ۱۲۴۱ق)، شیخ محمدتقی به همراه برادرانش شیخ محمدصالح برغانی و شیخ محمدعلی برغانی در جلسه ای که با حضور روحانیون تهران و فتحعلی شاه قاجار در کاخ گلستان تشکیل شد، شرکت داشت. در آن نشست مشورتی، شیخ محمدتقی درباره لزوم رهبری فقیهان در دوره غیبت کبری سخن گفت و به اختیارات غیر شرعی شاه اعتراض کرد. او در مباحث زکات، جهاد، قضا و دیگر آثار فقهی خود، نظریه ولایت فقیه را مطرح کرده است. به همین جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای در ۲۵ آذر ۱۳۸۲ش در دیدار علما و طلاب قزوین درباره شهید ثالث و برادرش فرموده اند: “شهید ثالث مرحوم محمدتقی برغانی و برادر او ملا محمدصالح برغانی؛ فقهای مبارز [بودند]، نه فقهای گوشه گیر، نه آدم های منزوی؛ مردانِ دین که به سرنوشت مردم می اندیشیدند؛ برای آنها مبارزه می کردند و جان خود را هم در این راه فدا می کردند… همین دو برادر بزرگواری که من امروز از آنها اسم آوردم جزء برجستگانند. آنها فقیه بودند. عده ای از روی خباثت و عناد نگذاشتند نام علمایی که در کار علمی خود انگیزه سیاسی هم داشتند، مطرح شود؛ این دو برادر از این قبیل بودند. اینها به پادشاه وقت گفته بودند حکومت تو باید تابع نظر ولی فقیه باشد.”
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در پایان اذعان داشت که آشنایی با فرهنگ و تاریخ به ویژه تاریخ تشیع؛ تقویت هویت دینی نسل جوان و تصحیح برخی اشتباهات منتشر شده درباره زندگی و آثار علمای دینی البرز را از جمله اهداف این کنگره علمی خواهد بود.
گفتنی است مزار آیت الله شیخ محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث و برادر بزرگوارش آیت الله شیخ محمدصالح برغانی به ترتیب در شهرهای قزوین و کربلا قرار دارد

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=16259