• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
رئیس اداره بهزیستی شهرستان نظرآباد:

تنوع خدمات در سازمان بهزیستی پیش ازتولد تا دوران سالمندی

  • کد خبر : 15306
  • 11 شهریور 1402 - 7:34
تنوع خدمات در سازمان بهزیستی پیش ازتولد تا دوران سالمندی
«هنگامه شورجه» رئیس اداره بهزیستی شهرستان نظرآباد از تنوع خدمات بهزیستی درحوزه های مختلف خبر داد و گفت:سازمان بهزیستی در حوزه های مختلف از جمله افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و بد سرپرست، معتادین و رهایی یافته گان از اعتیاد، کودکان بی سرپرست وبدسرپرست، فرزندان چندقلو و… ارائه خدمات می دهد.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛ شورجه در ادامه افزود؛درحال حاضر بیش از ۳۰۰۰ فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی شهرستان نظرآباد قرار دارد که از این تعداد، افرادی با معلولیت جسمی _ حرکتی با ۱۴۹۷ نفر بیشترین نوع معلولیت و افراد با معلولیت صوت گفتار با ۳۹ نفر کمترین در این شهرستان می باشد.

وی خاطر نشان کرد : خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته تمامی افراد واجد شرایط تحت پوشش ازخدمات مستمر سازمان بهره مند بوده وپشت نوبت برای دریافت کمک هزینه نگهداری به جزافراد جدید متقاضی تشکیل پرونده که درمراحل انجام اقدامات اداری هستند وجود ندارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نظرآباد همچنین به خدمات حوزه امور اجتماعی این اداره اشاره نمود و گفت: تعداد ۶۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش و دریافت کننده خدمات مستمر ماهیانه و غیرمستمر بهره مند در شهرستان بوده همچنین خانواده های دارای فرزند چند قلو نیز مشمول دریافت کمک هزینه ماهیانه به مبلغ حداقل ۱۶۸۴۸۰۰۰ریال و حداکثر ۲۰۵۹۲۰۰۰ ریال تا سن ۶ سالگی می باشند که بامراجعه به حوزه اموراجتماعی اداره بهزیستی با ارائه مدارک بلافاصله مشمول دریافت خدمت ذکرشده قرار می گیرند شایان ذکر است درحال حاضر ۱۰۵ خانوار چند قلو تحت پوشش بهزیستی نظرآباد می باشد.

این مسئول اظهار داشت:۹۷ نفر از کودکان بدسرپرست وبی سرپرست تحت مراقبت در خانواده های زیستی(خویشاوندان) نیز تحت پوشش بهزیستی نظرآباد بوده و خدمات مستمر وغیر مستمر دریافت می نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به حدیثی از پیامبر اشاره کرد و گفت: به نقل از پیامبر عظیم الشأن اسلام، بهترین خانه های شما خانه ای است که درآن طفل یتیمی مورد مهر و عطوفت قرار گیرد.

باتوجه به اینکه کودکان این موهبت های الهی که باید از بیشترین حمایت ها برخوردار باشند، اداره بهزیستی اقدام به اعطاء سرپرستی به خانواده های متقاضی فرزند می نماید و در یکسال اخیر ۱۳ خانواده ازشهرستان نظرآباد موفق به پذیرش کودک شدند.

این مقام مسئول یادآور شد :یکی از خدمات قابل توجه سازمان بهزیستی در راستای کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی بامداخلات روانشناختی و اجتماعی، پیشگیری از جرم و افزایش توانایی های افراد آسیب پذیر، اورژانس اجتماعی و خط تلفن ۱۲۳ می باشد.

همشهری های عزیز میتوانند از طریق تماس با خط تلفن ۱۲۳ یا مراجعه حضوری به مرکزاورژانس اجتماعی واقع در اداره بهزیستی شهرستان نظرآباد در خصوص جامعه هدف  (خشونت های خانگی و کودک آزاری، اقدام به خودکشی و… )تماس حاصل نمایند.

گفتنیست تعداد ۲۳۰ مأموریت در راستای اهداف اورژانس اجتماعی توسط عوامل پر تلاش و خدوم اورژانس شهرستان نظرآباد در یکسال اخیرانجام شده است.

شورجه با اشاره به فعالیت های حوزه پیشگیری این اداره نیز چنین گفت : اولویت برنامه های بهزیستی همیشه بر مبنای پیشگیری بوده و پیشگیری مقدمه بر درمان است. پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از معلولیت ها، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همچنین طرح های دفتر مشاوره نیزکه در این راستا صورت می پذیرد درسال گذشته بیش از ۶۵۰۸ نفر در این سه حوزه توسط مدرسان و تسهیلگران منتخب به ویژه در محله های آسیب خیز این شهرستان تحت آموزش قرارگرفته اند.

وی یادآور شد :از طرح های آموزشی بهزیستی میتوان به پیشگیری از خودکشی، اعتیاد در محلات، محیط کار، طرح پارک، طرح مدیریت مورد، پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی، همیار مادر و کودک، آگاه سازی بانوان و دختران با تأکید بر خود مراقبتی، مشارکت اجتماعی نوجوان و بانوان، آموزش پیش از ازدواج، توانمند سازی والدین دردوران بلوغ و نوجوانی، مهارت های زندگی، همیار سلامت اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، طرح محب و… اشاره کرد.

شورجه به حوزه پیشگیری از معلولیت ها نیز پرداخت و گفت: ضمن اهمیت طرح آمبلیوپی و نیاز به حساس سازی جامعه برای تحقق صددرصدی این طرح اشاره کرد و گفت خوشبختانه توانسته ایم در یکسال اخیر تعداد ۷۴۵۸ کودک در دامنه سنی ۶-۳سال را در این طرح معاینه و با شناسایی ۴۷۹ کودک و ارجاع به اپتومتریست و پیشگیری های بعدی از اختلالات بینایی آنان جلوگیری نماییم.

همچنین باتوجه به اینکه اضطراب زمینه بسیاری از آسیب ها ازجمله مشکلات تحصیلی، خودکشی، اعتیاد و … دربزرگسالی می باشد ، دراین راستا طرح غربالگری اضطراب ۱۲۰۰ کودک شناسایی و ۱۱۴کودک به مراکز مشاوره برای درمان ارجاع شدند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=15306