بیستمین پویش نجات قطره‌ها، در فضایی متفاوت و خاص

یکی‌شان مدام بالا و پایین می‌پرد. آرام و قرار ندارد. آن یکی می‌گوید من اول آمده‌ام و باید اولین نفر طرحم را انتخاب کنم. پسربچه‌ی خردسالی با چشمان تیله‌‌ای دستِ مادرش را می‌کشد و سعی می‌کند به زور وارد سالن شود.

کودکِ چند ماهه‌ای در یک کالسکه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؛ به نظر می‌رسد کوچک‌ترین شرکت‌کننده است که البته قادر نیست قلمو را در دستانش بگیرد. اما با خوش‌رویی و بدونِ گریه و زاری به دیوارها نگاه می‌کند و می‌خندد.
اینجا طبقه‌ی سوم مرکز خرید ماندگار در عظیمیه است؛ فضایی که برگزاری رویدادهای فرهنگی در آن به دلیل کاربری‌اش، دور از ذهن است. اما با پیوستن به پویش نجات قطره‌ها در بیستمین رویداد، به صفِ یارانِ فرهنگسازی مصرف بهینه آب پرداخته است.
قبل از شروع نقاشی، کودکان در یک کارگاهِ کوتاه شرکت می‌کنند؛ جایی که نه قرار است حرف‌های قلمبه سلمبه بشنوند و نه شعارها کلیشه‌ایِ مربوط به مصرف آب. قرار است کمی گپ بزنند و خیلی صادقانه بگویند که در زندگی روزمره، آب را چه‌طور مصرف می‌کنند. گپ و گفتی که سرشار از خنده است و بازی‌های کودکانه و البته غُرغُر برای تمام شدنِ مکالمه و حمله به سوی لیوان‌های رنگ.
به محضِ تمام شدنِ صحبتِ تسهیلگرانِ تیم، بچه‌ها به سمتِ رنگ‌ها می‌دَوند. هرکس یک قلمو به دست می‌گیرد و شروع می‌کند به رنگ کردنِ طرحی که انتخاب کرده. گاهی باهم بحث‌های کودکانه می‌کنند و بعدش به نتیجه می‌رسند و ظرف‌های رنگشان را با هم عوض می‌کنند.
کوچک‌ترها یک چشمشان به مادرهایشان است. هیاهو و شادیِ بچه‌ها باعث شده خانواده‌های داخل مرکز خرید توجهشان جلب شود و یکی یکی بیایند داخلِ سالن. تعداد شرکت‌کننده‌ها از تعداد پیش‌بینی‌شده فراتر رفته و بچه‌ها مجبورند به صورت مشارکتی و تیمی، نقاشی کنند که خوشبختانه زود با این وضعیت جدید کنار می‌آیند.

رویدادی متفاوت در مرکز خرید ماندگار
نسترن کیوان‌پور؛ مدیر اجرایی پویش نجات قطره‌ها می‌گوید: «اولین بار است که این رویداد را در یک مرکز خرید برگزار می‌کنیم و در صورت استقبال کودکان و نوجوانان، در آینده نیز مهمان برج ماندگار خواهیم بود».
مدیرمسئول پایگاه خبری هزار و یک شهر با اشاره به اینکه هدف اصلی پویش فرهنگسازی در قالب نقاشی دیواری است، می‌گوید: «این بار به دلیل اینکه دیواری در مرکز خرید ماندگار در اختیار نداشتیم، تصمیم گرفتیم روی مقواهای بزرگ همراه با کودکان به نقاشی بپردازیم و در یک فضای شاد با کودکان در خصوص مصرف بهینه آب به زبان خودشان گپ بزنیم.»

مدیرعامل شرکت رنگسازی نیپون:
رنگ یکی از بهترین ابزارهای فرهنگسازی برای کودکان
سام صانعی؛ مدیرعامل شرکت رنگسازی نیپون و حامی مالی رویداد نجات قطره‌ها می‌گوید: «روانشناسی تاثیرِ رنگ بر فرهنگسازی در ذهن کودکان، موضوعی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران و روانشناسان را به خود جلب کرده است. چرا که رنگ‌ها قادرند احساسات و واکنش‌های مختلف را در کودکان تحریک کنند و تأثیر قابل توجهی بر روی رفتار فردی و اجتماعیِ آن‌ها داشته باشند.»
او با بیان اینکه پویش نجات قطره‌ها، فرهنگسازی را در قالب نقاشی دیواری و رنگ پیش می‌برد می‌گوید: « با توجه به تأثیر رنگ‌ها بر حوزه‌ی روانشناختی کودکان، می‌توان طراحی محیط‌های آموزشی و بازی‌های آن‌ها را به گونه‌ای انجام داد که احساسات مثبت و مفیدی را در آن‌ها تقویت کند و چه بهتر که بتوان با استفاده از رنگ و نقاشی، دغدغه‌مندی محیط زیستیِ کودکان را ارتقا بخشید.»

استقبال مرکز خرید ماندگار از برگزاری پویش نجات قطره‌ها
مدیر بخش تبلیغات و روابط عمومی مرکز خرید ماندگار با اشاره به مشارکت این مرکز تجاری در امور فرهنگی، از برگزاری پویش نجات قطره‌‌ها به منظور آشنایی کودکان با اهمیت موضوع آب در قالب شنبه‌های شاد مرکز تجاری ماندگار خبر می‌دهد.
مهناز تیموری درباره شنبه‌های شاد مرکز تجاری ماندگار توضیح می‌دهد: «دو هفته است که این برنامه در برج تجاری ماندگار راه‌اندازی و روزهای شنبه به شاد بودن بچه‌ها اختصاص داده شده است».
تیموری ادامه می‌دهد: «بر این اساس، برنامه‌های مختلفی از جمله بازی با عروسک، ساخت عروسک، نقاشی برای کودکان در نظر گرفته شده و در ادامه برنامه‌های متنوع‌تری نیز خواهیم داشت».
او درخصوص مشارکت برج تجاری ماندگار در امور فرهنگی نیز می‌گوید: «اولین اتفاق مهم برای هر خانواده حال روحی فرزندان است. در کنار همه اتفاقاتی که فضای خرید ایجاد می‌کند مشارکت در امور فرهنگی به خصوص برای کودکان هم نیاز است چون وقتی انرژی بچه‌ها تخلیه شود پدرها و مادرها هم حس خ

وبی خواهند داشت».
او در خصوص پویش نجات قطره‌ها هم می‌گوید: «شعار این پویش یعنی “نجات قطره‌ها” بسیار جالب است چون آب مسئله‌ای حیاتی است. زمانی که فرهنگسازی درباره اهمیت آب از سن پایین شروع شود مسلماً نتیجه بهتری را برای نسل بعد در پی خواهد داشت. به همین دلیل مدیریت مجموعه ماندگار از برگزاری این پویش در این مرکز تجاری استقبال کرد و بناست این برنامه در قالب شنبه‌های کودکان شاد ماندگار برگزار شود».

فرهنگسازی در قالب یک تجربه شاد و ماندگار
مصطفی فراغت؛ عضو تیم اجرایی پویش نجات قطره‌ها نیز می‌گوید: «فرهنگسازی زمانی موثر است که همراه با یک تجربه شاد و ماندگار صورت گیرد به خصوص برای کودکان».
مدیرمسئول پایگاه خبری مشق صلح به تجربه دلنشین کودکان در بیستمین پویش نجات قطره‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «شور و هیجان کودکانی که روی دیوارها یا روی کاغذ خط می‌کشند و نقاشی می‌کنند و در عین حال با هم راجع به مصرف آب با زبان کودکانه‌ی خود حرف می‌زنند، نشان‌دهنده‌ی این است که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم؛ هرچند راه طولانی است و نیازمند یاری افرادی هستیم که دغدغه‌ی محیط زیست و فرهنگسازی دارند تا بتوانیم کار خود را مطلوب‌تر ارائه دهیم».

کودکان به نقاشی‌ها جان می‌بخشند
وحید صالحی؛ عضو تیم اجرایی پویش نجات قطره‌ها این رویداد را کمک به خلاقیت کودکان می‌داند و می‌گوید: «کودکان با انجام نقاشی‌های دیواری و ساختنِ کاراکترهای کارتونی، به طرح‌ها جان می‌بخشند و در دنیای خیالی خود با داستان‌سرایی، موضوع آب را به خاطر می‌سپارند و قطعا در آینده و در جمع خانواده و دوستان خود تاثیرگذار خواهند بود».
سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان البرز با بیان اینکه تیم پویش نجات قطره‌ها آمادگی برگزاری این رویداد با همکاری فرهنگسراها، مهدهای کودک، مجتمع‌های تجاری و مدارس سطح کشور را نیز دارد گفت: «علاقمندان به پیوستن به این پویش می‌توانند با ما در صفحه اینستاگرامی @savingdrops در ارتباط باشند و پس از بررسی نحوه همکاری با ما در خلق فضایی شاد و کودکانه سهیم شوند».
رویداد این هفته نیز تمام شده اما کودکان دستان مادرانشان را می‌کشند و به سالن می‌آیند. بعضی‌ها که متاسفانه به پویش نرسیده‌اند با لبان ورچیده یک گوشه ایستاده‌اند اما با گرفتنِ جایزه‌هایشان لبخند به لبانشان برمی‌گردد؛ کوکی‌های عروسکیِ رنگی که توسط کانتر “شیرینی خانگی اوفیلیا” که در طبقه منفی 2 مرکز خرید ماندگار است تهیه شده.
پویش نجات قطره‌‌ها تاکنون 20 بار در محلات مختلف کرج، فرهنگسراها و بوستان‌های استان البرز به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، پایگاه خبری مشق صلح، شرکت رنگسازی نیپون و شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا