• برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

حکمرانی تعاونی، حکمرانی مردم برخاسته از اقتصاد مردم نهاد و مردم محور است

  • کد خبر : 14949
  • 02 شهریور 1402 - 10:38
حکمرانی تعاونی، حکمرانی مردم برخاسته از اقتصاد مردم نهاد و مردم محور است
عبدالله دارایی، عبدالله دارایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ضمن تبریک هفته های دولت و تعاون گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واقع متشکل از سه اداره کل است و پس از ادغام آن ها با یکدیگر، نه تنها از هیچ یک از ماموریت های این مجموعه ها کاسته نشده، بلکه بر تعداد آن ها افزوده نیز شده است. امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، ضمن تبریک هفته های دولت و تعاون گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واقع متشکل از سه اداره کل است و پس از ادغام آن ها با یکدیگر، نه تنها از هیچ یک از ماموریت های این مجموعه ها کاسته نشده، بلکه بر تعداد آن ها افزوده نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال شعار هفته تعاون «حکمرانی تعاونی، حکمرانی مردم» برخاسته از اقتصاد مردم نهاد و مردم محور است، مطرح کرد: در هفته تعاون که از امروز آغاز شده و تا هفتم شهریور ماه ادامه دارد، برنامه های متنوعی تدارک دیده و صبح امروز با حضور در گلزار شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهید شادمهر، اولین شهید تعاونگر استان البرز، آغاز شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز بیان کرد: بالغ بر چهار هزار تعاونی در بخش های مختلف توزیعی، تولیدی، خدماتی، اشتغال، کاریابی، مسکن و … در این استان وجود دارند که از این تعداد، یک هزار تعاونی به صورت خاص در حوزه های مختلف دانش بنیانی، صادراتی، عمومی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، اشتغال و موارد مشابه مشغول فعالیت هستند.

دارایی از کسب رتبه برتر در راهیابی تعاونی ها به جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر به نسبت تعاونی های فعال، توسط استان البرز خبر داد و با اشاره به تجلیل از تعاونی های برتر و شایسته تقدیر که مورد تایید وزارت متبوع هستند، در پایان هفته تعاون افزود: تلاش ما بر آن است تا با انجام اقدامات موثر حول محور جامعه تعاونی، به سمت تقویت تعاونی ها و نقش آفرینی هرچه بیشتر آن ها در اقتصاد استان حرکت کنیم.

۵ درصد اشتغال کشور مبتنی بر حضور تعاونی هاست

وی با بیان اینکه امروز حدود چهار تا پنج درصد اشتغال کشور مبتنی بر حضور تعاونی ها و تعاونگرهاست، بر ضرورت رشد این درصد تاکید کرد و از اشتغالزایی برای بیش از دو هزار نفر از جامعه تعاونی در نمودارهای اشتغال کشور و استان البرز خبر داد و عنوان کرد: همچنین بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد مسکونی از سوی تعاونی مسکن به مردم تحویل داده شد که بعضا این تعاونی ها سال ها با مشکلات اقتصادی مواجه بودند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از تعاونی های استان را با هدایت، مدیریت و برگزاری رویدادهای مختلف، به سمت دانش بنیان شدن سوق دادیم و در این راستا جلسات مختلفی با مراکز علمی و دانشگاهی نیز برگزار شد. این امر با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سهم تعاون از اقتصاد ملی باید ۲۵ درصد شود، صورت گرفته و می گیرد.

دارایی بیان کرد: در حوزه صادرات، برای اولین بار در کشور و استان البرز، شرکت تعاونی توسعه صادرات استان با حضور کارفرمایان و با کمک اتاق تعاون و بانک توسعه تعاون تشکیل شده و در حوزه صادرات و رویدادها و مسائل مختلف برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد. بنای کار بر این است که بسیاری از مشاغل خرد، خانگی، تولیدی و کارگاهی در البرز توسط این شرکت مدیریت و از موانع پیش روی صادرات کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه سعی کردیم مشکلات برخی تعاونی های مسکن و تولیدی، گلخانه داران و … را با برگزاری جلسات متعدد و هدایت های لازم مرتفع کنیم، از برگزاری دوره های مختلف توانمندسازی با محوریت اشتغالزایی در حوزه تعاونی ها در استان البرز خبر داد و اظهار کرد: همچنین مشکلات یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید مهستان در قالب تعاونی، مورد رصد و بررسی قرار گرفته است.

اخذ ۲۵ درصد سهم تعاون در حوزه اشتغال از سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به مشکلات موجود در زمینه های اقدامات زیرساختی، اعطای تسهیلات و … بیان کرد: کارگروه ویژه ای تحت عنوان کارگروه حل مشکل تعاونی های استان ذیل قرارگاه مسکن تشکیل شده که مسائل مربوطه در کمیته های آن بررسی می شوند. ۱۴۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۶ در قالب تفاهم نامه های سه و چهارجانبه به این بخش از جامعه تعاون پرداخت شده است.

دارایی با بیان اینکه خطوط اعتباری دو و سه هزار میلیاردی برای حوزه تعاون کشور با همکاری بانک توسعه تعاون اخذ خواهد شد که استان البرز در این زمینه سهم خوبی دارد، خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد سهم تعاون در حوزه اشتغال را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز اخذ کرده ایم و ۲۵ درصد سهم تسهیلات استان را به بدنه تعاون اختصاص خواهیم داد.
وی با بیان اینکه آسیب شناسی و حل مسئله تعاونی های مشکل دار استان با پیگیری ها، برگزاری جلسات، انجام امور قضائی و درون سیستمی و … صورت گرفته و به سمت حل مسئله آن ها حرکت کرده ایم، اذعان کرد: ترغیب و تشویق مردم و جوامع محلی در بخش های مختلف روستایی، شهری، صنعتی، تولیدی، کارخانه ای و … به سمت تشکیل تعاونی ها با محوریت تعاونی هایتولیدی از جمله اولویت های کاری ماست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به تقویت تعاونی ساماندهی مشاغل خانگی ویژه بانوان، از صدور هفت هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته و بالغ بر چهار هزار مجوز از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و عنوان کرد: رابطه مستقیم و معکوس میان بخش تعاون و اشتغال وجود دارد و یکی از پازل ها و نکات تکمیل کننده اشتغال، بخش تعاون است.

دارایی ضمن درخواست از اصحاب رسانه برای کمک به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز در ترویج و نشر فرهنگ تعاون بیان کرد: سوق دادن مردم به سمت جامعه تعاون، به نفع استان و جامعه است زیرا در این صورت مردم برای خود تصمیم گیری اقتصادی و تولید شغل می کنند. پیگیری های لازم در خصوص تعاونی مسکن خبرنگاران نیز در حال انجام است و از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نمی کنیم.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=14949

برچسب ها