مشارکت جوامع محلی یکی از ارکان اصلی در پیشبرد طرح‌های آبخیزداری است

بابک محمدی، کارشناس مسئول آبخیزداری استان البرز، به همراه کارشناسان مربوطه با مسئولین بخشداری آسارا، دهیاران و شوراهای اسلامی این بخش در سالن جلسات بخشداری آسارا درباره «طرح‌های آبخیزداری در حال مطالعه و اجرای» شهرستان کرج دیدار و گفتگو کردند.

هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی بررسی نظرات، پیشنهادها و درخواست‌های مردمی روستاهای بخشداری آسارا مرتبط با حوزه آبخیز تکیه سپهسالار بود.

در این دیدار بابک محمدی، کارشناس مسئول آبخیزداری استان البرز ابتدا درباره خصوصیات فیزیوگرافی و توپوگرافی، هیدرولوژیکی و پوشش گیاهی منطقه صبحت کرد و اعلام کرد: معاونت آبخیزداری استان البرز به جهت هماهنگی هر چه بیشتر مطالعات و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه آبخیز تکیه سپهسالار خواستار حضور پررنگ‌تر مشارکت جوامع محلی و آبخیزنشینان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آبخیزداری از طریق انجام عملیات بیولوژیکی، مکانیکی و مدیریتی در سطح حوزه‌های آبخیز از انتقال رسوب به پایین‌دست و پر شدن حجم مخزن سدها و همچنین واردشدن خسارات به زمین‌های کشاورزی، کانال‌های انتقال آب، پل‌ها و مناطق مسکونی مستقر در پایین‌دست حوضه‌ها جلوگیری می‌کند.

در ادامه این جلسه تمامی دهیاران و شوراهای اسلامی حوزه آبخیز تکیه سپهسالار با ذکر مکان‌های موردنیاز جهت اجرای پروژه‌های آبخیز در روستاهای هدف خواستار اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها با توجه به سیل‌های اخیر و سنوات گذشته شدند.

در پایان این جلسه مقرر گردید شرکت‌های مشاور در بخش معاونت آبخیزداری برای اجرای مطالعات هر چه دقیق‌تر این حوزه آبخیز هماهنگی‌های لازم جهت اعمال درخواست‌های آبخیزنشینان را با مشورت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در دستور کار قرار دهند.

حوزه آبخیز تکیه سپهسالار یکی از مهم‌ترین حوزه‌های آبخیز در شهرستان کرج است که در ناحیه البرز مرکزی در محور جاده چالوس قرار گرفته است. در این حوزه آبخیز شش روستای تکیه سپهسالار، همه‌جا، درده، کیاسر، کیاسرلات و آسارا واقع شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا