پروژه جنگل کاری با وسعت هزار هکتار آماده اجرا است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان

«اصغر بیات» در نشست خبری که به مناسبت هفته خبرنگار در نهالستان بزرگ کرج برگزار شد، افزود: یکی از این پروژه ها قرار است در حدود ۴۰۰ هکتار در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد و پروژه دیگر نیز در حاشیه اتوبان غدیر در وسعت ۶۰۰ هکتار با استفاده از گیاهان بومی انجام شود.

وی با بیان اینکه مناطق صنعتی استان بیشتر در جنوب البرز و شهر اشتهارد واقع شده اند، اظهار کرد: همچنین ۴۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی در جنوب استان کانون بروز ریزگرد و گرد و غبار است که مشکلاتی را برای مناطق صنعتی و مسکونی البرز و تهران به وجود می آورد که رفع آن نیز با اقدامات بیولوژیک دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا دستگاه های دولتی در استان به خصوص آب منطقه ای و آبفا در تامین آب این پروژه ها همراه ما باشند، گفت: زیرا این کار برای حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و حفظ سلامت و جان حدود ۲۵ میلیون نفر موثر است.

بیات افزود: همچنین ظرفیت خیلی خوبی در جنوب استان داریم که شهرک های صنعتی هستند که تعهدی را در توسعه فضای سبز دارند و انتظار داریم شرکت شهرک های صنعتی در قبال مسوولیت و تعهدی که برای توسعه فضای سبز دارند در این پروژه همراه ما باشند.

اجرای واقعی مدیریت چرای شتر پس از حدود ۳۰ سال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: پروژه دیگر که در ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار مطرح شده بحث مدیریت چرا هست که یکی از مشکلاتی که در جنوب استان و صالحیه نظرآباد داشتیم بحث شترهای سرگردان بود که بهره برداران علیرغم اینکه پروانه چرا نداشتند ولی از اراضی این منطقه استفاده می کردند.

وی افزود: علیرغم اینکه بارها این دام ها توسط ماموران یگان از منطقه خارج می شدند ولی دوباره به این اراضی صالحیه در نظرآباد یا قزوین بازمی گشتند که مدیریت این موضوع نیازمند اقدام جامع دو استان البرز و قزوین بود.

وی با بیان اینکه در اقدامی نسبت به توقیف ۹۰ نفر شتر با دستور دادستان وارد عمل شدیم، اظهار کرد: مالکان این دام ها امیدوار بر رها کردن این شترها بودند ولی ما آن ها را حدود ۹ روز نگهداری کردیم و در نهایت مالکان مراجعه کرده و تعهد لازم را بر رعایت چرای دام دادند.

بیات گفت: در اجرای این اقدام با حمایت دادستان و فرماندار شهرستان نظرآباد و مشارکت مردم صالحیه و شورا و دهیاری کار به سرانجام رسید و اعتراف کردند که شترها به آن ها تعلق دارد.

بخشی از پساب آب منتقل شده به تهران به البرز بازگردد

مدیرکل منابع طبیعی با بیان اینکه مجاورت استان البرز با پایتخت و بحث انتقال آب یکسری از مشکلات عمده را برای البرز ناشی از انتقال آب بین حوزه ای در پی داشته، افزود: ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب دو سد استان البرز از استان خارج می شود که حداقل انتظار استان این است که بخشی از پساب تولید شده در تهران را به البرز بازگردانند تا بخشی از نیازهای بخش کشاورزی نیز مرتفع شود.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه بخشی از بحث فرونشست هم به انتقال آب بین حوضه ای برمی گردد که با این پساب تاحدودی رفع می شود.

۱۶ درصد طرح تولید یک میلیارد نهال در البرز محقق می شود

بیات در ادامه به موضوع تولید یک میلیارد اصله نهال در طی چهار سال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی و تاکید رییس جمهور آغاز شد که با مشارکت مردم طی چهار سال یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور تولید و کاشته شود.

وی با بیان اینکه البرز با توجه به ظرفیتی که در نهالستان مادری کرج با ۶۰ سال قدمت وجود دارد به عنوان یک پایلوت برای ستاد سازمان منابع طبیعی در نظر گرفته شد، افزود: از این تعداد نهال حدود ۱۶ درصد تعهد استان البرز است تا سالانه ۴۱ میلیون اصله نهال تولید شود که در طی چهار سال ۱۶۴ میلیون اصله نهال بومی سازگار با اقلیم استان تولید شود.

وی همچنین به اجرای طرح جنگل کاری در ارتفاعات شمال کرج اشاره کرد و اظهار کرد: از سمت دهیاری های کشور به شهرداری کرج اعلام آمادگی کرده اند که هزار هکتار جنگل کاری در ارتفاعات شمال کرج داشته باشند که به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار رسیده که با مشارکت و همراهی شهرداری این طرح انجام می شود.

۸۰ درصد حوزه های آبخیز البرز سیل خیز هستند

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز به موضوع سیل اخیر در جاده چالوس نیز اشاره کرد و گفت: این سیل با قدرت و شدتی که داشت فقط خداوند بود که این سیل مخرب را کنترل کرد وگرنه خسارات جانی چندصدنفری را در پی داشت.

وی با اشاره به اینکه شدت فرسایش و شیب بالا در منطقه بسیار زیاد است، افزود: ۸۰ درصد حوزه های آبخیز استان سیل خیز هستند که هر لحظه باید منتظر سیل

در حوزه ها باشیم که منتهی به جاده ها و مناطق شهری و روستایی می شوند.

بیات یادآور شد: جایی که آبخیزداری انجام شد شاهد مخاطرات و خسارت های کمتری بودیم که نمونه آن در مرداد ۱۴۰۱ در کلاک بود .

وی گفت: در بررسی های انجام شده در سیل اخیر یکی از عمده مسایلی که منجر به وقوع سیلاب شده مسدود شدن آب راه ها بود که باید مسیل ها آزادسازی شود که مدیریت آب منطقه ای را می طلبد ضمن اینکه تمام خروجی هایی که زیرحوضه های کوجکی هستند بایستی اداره راه کالورت هایی در نظر بگیرد که سیلاب را از خود عبور دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا