موسسه رازی مرکزی پیشرو در برگزاری دوره های آموزشی برای سایر کشورها

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، دکتر رایناک قادری با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ویژه کارشناسان کشور مالی، اظهار کرد: این دوره به ابتکار وزیر امورخارجه، دکتر امیر عبداللهیان و هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در موسسه رازی در حال برگزاری است و بر اساس ماده ده (۱۰) کنوانسیون منع گسترش سلاح های بیولوژیک (BWC) هدف از این تعاملات، تسهیل در تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و فناوری برای استفاده از عوامل بیولوژیک و سموم برای مقاصد صلح آمیز و پیشگیری از بیماری ها است و موسسه رازی نیز به طور متقابل انتظار دارد براساس مواد همین کنوانسیون بتواند از سایر کشورها تکنولوژی های روز تولید واکسن را در اختیار بگیرد.

وی یادآور شد، در سال ۱۳۸۳، ایران، کانون اصلی برگزاری دوره خوداتکایی تولید واکسن در میان کشورهای اسلامی بود که با بودجه بانک توسعه اسلامی در همان سال چهار دوره آموزشی برای ۱۵ کشور اسلامی به میزبانی موسسه رازی برگزار شد.

دکتر قادری افزود: همواره این موضوع مطرح بوده که ایران به عنوان یک مرکز بزرگ در صنعت واکسن سازی، بتواند دانش و تجربه خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد؛ بنابراین موسسه رازی به عنوان یک مرکز پیشرو، در گذشته نیز تجربه برگزاری چنین دوره هایی را داشته است.

سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی، در خصوص فرصت بهره مندی کشورمان از تعامل با سایر کشورها اظهار کرد: با تکیه بر ظرفیت های دیپلماسی وزارت امور خارجه و با استفاده از عضویت در کنوانسیون منع گسترش سلاح های بیولوژیک می توان مشارکت کشورهای دیگر را برای انتقال تکنولوژی به کشورمان فراهم کرد.

عضویت موسسه رازی در گروه تخصصی کنوانسیون منع گسترش سلاح های بیولوژیک

وی حضور دیپلمات های کشورمان در اجلاس های سالیانه در ژنو، مقر اروپایی سازمان ملل را با هدف گسترش مراودات بین المللی موثر دانست و گفت: موسسه رازی به عنوان یکی از اعضای گروه تخصصی این کنوانسیون در کنار انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات ژنتیک، مرکز کنترل بیماری های وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، پنج مجموعه تخصصی بیولوژیکی هستند که به وزارت امور خارجه و این کمیته تخصصی، مشاوره علمی ارائه می دهند. به عبارتی مسیر علمی را برای گرفتن امتیازهایی برای کشورمان باز می کنند.

دکتر قادری با اشاره به این که آخرین اجلاس این کنوانسیون تحت عنوان کنفرانس بازنگری ۲۰۲۲ آذرماه سال گذشته در ژنو برگزار شد، گفت: نمایندگانی از موسسه رازی و چهار مجموعه یاد شده، در این اجلاس حضور داشتند و در راستای ارتقای بهره مندی تمام اعضا از امکانات بیولوژیک در مسیر صلح آمیز تلاش فراوانی شد و فعالیت ها در این‌ مسیر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این مطالبه جدی مطرح است چرا در شرایطی که تمام این افراد عضو این کنوانسیون بین المللی هستند، ایران تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد؟ به طوری که برای تامین برخی مواد اولیه خود ناچاریم مسیرهای طولانی را برای دور زدن تحریم ها طی کنیم؛ در حالی که تمام اعضای این کنوانسیون، متعهد هستند که امکانات را در اختیار دیگران بگذارند.

دکتر قادری با بیان این که محصول نهایی موسسه رازی، تولید و حفظ سلامتی است، اضافه کرد: وقتی واکسن فلج اطفال در کشور و در موسسه رازی تولید می شود، این واکسن در اختیار تمام آحاد مردم، کشورهای اطراف و حتی به کشورهایی که این واکسن را به صورت دوستانه و صلح آمیز صادر می کنیم، قرار می‌گیرد؛ بنابراین تحریم این موسسه مغایر با اصول کنوانسیون بین المللی BWC است.

وی در ادامه، برگزاری دوره یاد شده را در تقویت تعاملات بین المللی، سازنده ارزیابی کرد و یادآور شد: این موارد در کنوانسیون مورد بحث قرار می گیرد و فعالیت ها و‌ برنامه هایی از این دست نشان دهنده حسن نیت ایران در ارائه دانش و توانمندی علمی خود برای کشورهایی است که نیازمند دریافت این فناوری و تکنولوژی ها هستند.

سرپرست روابط بین الملل موسسه رازی، افزود: در کشور مالی فقط تعداد هفت واکسن تولید می شود و‌ این کشور به دانشی که ما در اختیار داریم، نیازمند است. موسسه رازی با داشتن بیش از ۸۰ فراورده بیولوژیک، آمادگی و توانایی دارد در حوزه هایی به مراتب گسترده تر، این کشور را منتفع کند و به طور متقابل انتظار داریم از طرف سایر کشورها مورد حمایت قرار بگیریم.

وی، اضافه کرد: با بینش و درایت موجود در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان سازمان بالادستی موسسه رازی، همچنین اقدامات مجموعه بین الملل وزارت جهاد کشاورزی، این رویکرد دیده می شود که این کرسی ارزشمند برای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و برای کشور حفظ شود و این محل تریبونی شود تا بتوانیم حقانیت خود را به دنیا اعلام کنیم و بر فعالیت های صلح جویانه آن صحه بگذاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا