• برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2
رئیس کل دادگستری استان البرز:

کاهش 27 درصدی طلاق در استان البرز

  • کد خبر : 12627
  • 03 تیر 1402 - 11:38
کاهش 27 درصدی طلاق در استان البرز
رئیس کل دادگستری استان البرز در تشریح اقدامات دستگاه قضایی استان گفت که با اقدامات پیشگیرانه انجام شده مجموعا کاهش 27 درصدی طلاق در سال 1401 نسبت به سال 1400 ثبت شد.

حسین فاضلی هریکندی در سخنرانی پیش از خطب نماز جمعه کرج که به مناسبت هفته قوه قضائیه انجام شد با تبیین ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی گفت: وی به عنوان سیاستمدار و فقیه انقلابی، نقش مهمی در تدوین قانون اساسی داشت؛ هنر مهم شهید بهشتی این بود که توانست «جمهوریت» و «اسلامیت» را در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کنار هم بنشاند.
رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با تشریح سیر شکل‌گیری و تحول قوه قضائیه، گفت: امروز که در دوره تحول و تعالی هستیم قوه قضائیه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای گام‌های عملی در مسیر تحقق اهداف عالیه دستگاه قضایی برداشته است.

ایجاد یا حفظ اشتغال برای 5500 نفر
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دادگستری کل استان البرز اشاره کرد و گفت: پیگیری برای تحقق شعار سال یکی از اولویت‌های مهم دادگستری کل استان است که بدین منظور در سال گذشته که توسط مقام معظم رهبری «سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده بود به منظور تحقق شعار سال در دادگستری کل استان که توسط ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان البرز مورد پیگیری قرار گرفت از طریق کمک به ایجاد و احیای واحدهای تولیدی به اشتغال 2550 نفر کمک شد؛ همچنین از طریق کمک به تداوم اشتغال با جلوگیری از تعطیلی تمام یا بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی فعال که می‌توانست منجر به بیکاری یا تعدیل نیرو در این واحدها شود در سال گذشته مجموعا 2950 حفظ شد در نتیجه اقدامات انجام شده در سال گذشته مجموعا به حفظ یا احیای 5500 شغل منجر گردید.

ورود نزدیک به 800 هزار پرونده به دادگستری کل استان البرز
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اعلام ورود 799 هزار و 838 فقره پرونده به دادگستری کل استان اعم از دادسراها، دادگاه‌های بدوی، تجدیدنظر، اجرای احکام و شورای حل اختلاف استان در سال 1401 متذکر شد: با این وجود در نتیجه تلاش همکاران که اغلب موارد هم در خارج از اوقات اداری در حال خدمت هستند، در سال گذشته 805 هزار 157 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت یعنی علاوه بر رسیدگی به پرونده‌های وارده بالغ بر 5 هزار 319 پرونده نیز از سال‌های قبل مختومه شد.

وی به یکی دیگر از اقدامات دادگستری در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها و حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از تغییر کاربری 7 هزار و 265 هکتار از اراضی زراعی و باغی جلوگیری شد در زمینه تصرف اراضی ملی نیز، آزادسازی 328 هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان به وقوع پیوست همچنین با 762 حلقه چاه غیرمجاز مقابله شد و 20 هکتار از حریم رودخانه‌های استان آزادسازی شد.

کاهش 16 درصدی وقوع سرقت
رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با یادآوری اینکه سرقت جرم اول کشور و استان البرز است تاکید کرد: به منظور کاهش این جرم در استان، «قرارگاه مقابله با جرایم خاص» و «قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت» برای اولین بار در کشور ایجاد شد که در نتیجه ایجاد این قرارگاه‌ها، در حالی که سال گذشته شاهد افزایش 1 درصدی پرونده‌های سرقت در کشور بودیم اما در استان البرز با پیگیری دستگاه قضایی و انتظامی در ذیل قرارگاه‌های ایجاد شده، کاهش 16 درصدی در وقوع سرقت را داشتیم و بالتبع در زمینه کشفیات سرقت نیز رتبه استان ارتقا یافت.

سازش 20 درصدی زوجین متقاضی طلاق
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم وظیفه همه دستگاه و ارکان حاکمیت و مردم است بیان کرد: در دادگستری کل استان البرز با همت و تلاش معاونت اجتماعی و پیشگیری از قوع جرم، ارائه خدمات مشاوره به 7869 نفر در چهار مرکز مشاوره پیش از طلاق انجام شد که در نتیجه آن 20 درصد زوجین که تقاضای طلاق داشتند در همان مراحل اولیه به سازش رسیدند.
فاضلی هریکندی همچنین اعلام کرد که پس از تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت، با توجه با اینکه پیشگیری و وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی وظیفه همه دستگاه‌هاست 31 توافق نامه در راستای جلب مشارکت همه دستگاه‌ها منعقد شد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به 8230 نفر در مساجد در قالب طرح «هر مسجد یک حقوقدان» و در مصلی‌ها نیز 3601 مشاوره حقوقی به صورت رایگان به مردم استان ارائه شد.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام ارائه آموزش‌های حقوقی به 7418 زوج در حال ازدواج در سال گذشته تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در سال 1401 به نسبت سال 1400، در خصوص طلاق به درخواست زوجه 24 درصد و طلاق به درخواست زوجین 30 درصد کاهش داشتیم که مجموعا کاهش 27 درصدی طلاق به نسبت سال 1400 را نشان می‌دهد.

انتقال رندان رجایی شهر در حال انجام است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای سفر اوایل سال جاری رئیس قوه قضائیه به استان پرداخت و بیان کرد: این سفر دستاوردهای بسیار مهمی در جذب منابع انسانی برای رفع کمبود نیرو و منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌های دادگستری کل استان در پی داشت و در حوزه عمومی نیز یکی از مطالبات مردم شهرستان کرج یعنی انتقال ندامتگاه رجایی شهر مورد پیگیری قرار گرفت که انتقال این زندان به خارج از استان البرز در حال انجام است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی پرونده ایجاد نکرده و وظیفه رسیدگی به پرونده را دارد، تصریح کرد: کاهش دعاوی، اختلافات و وقوع جرایم مختلف به همت و تلاش همه ارکان حاکمیت و مردم بستگی دارد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=12627