• برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز:

برگزاری همایش برای معرفی محصولات حلال ایرانی ضرورت دارد

  • کد خبر : 12615
  • 03 تیر 1402 - 8:29
برگزاری همایش برای معرفی محصولات حلال ایرانی ضرورت دارد
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز بر اهمیت برگزاری همایش محصولات حلال به منظور افزایش توان صادراتی کشور در این زمینه و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی تاکید کرد.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سیدمحمد باقر رضوی تقوی در جلسه هم‌اندیشی مسئولان اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی البرز با موضوع ضرورت برگزاری همایش و نمایشگاه نشان حلال با توجه به نقش مهم آن در توسعه تجارت بین‌المللی کشور اظهار کرد: نشان حلال از اهمیت و جایگاه خاصی در ایران و جوامع بین‌الملل برخوردار است.

وی با بیان اینکه نشان حلال به محصولات مختلف غذایی و آشامیدنی، مواد آرایشی، بهداشتی، دارویی و گردشگری اعطاء می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از دو میلیارد مسلمان در سطح جهان زندگی می‌کنند که محصولات با نشان حلال مصرف می‌کنند و این جمعیت همچنان رو به رشد است، به همین دلیل باید برای گسترش این صنعت در کشور تلاش شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: متاسفانه علی‌رغم بازار میلیاردی فروش محصولات حلال، ایران نتوانسته سهم قابل توجهی از آن را به دست آورد.

وی ادامه داد: مسئله اعطای نشان حلال برای شرکت‌ها و گروه‌های تولیدی این محصولات در کشور باید در نقاط مختلف از جمله استان البرز مورد توجه قرار گیرد.

رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی به مسئله نشان حلال موجب کاهش ۱۲درصدی سهم محصولات حلال ایران در بازارهای جهانی و رسیدن این رقم به کمتر از یک درصد شد، گفت: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که اعطای نشان حلال از سوی سازمان ملی استاندارد صورت گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت تولید محصولات با نشان حلال ایرانی به منظور صادرات به کشورهای مقصد گفت: برای کسب موفقیت در این زمینه باید برندهای متعدد تولیدکننده محصولات غذایی در بخش‌های صنعتی ایران از جمله البرز فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز در ادامه با طرح پیشنهاد برگزاری همایش و نمایشگاهی به منظور معرفی محصولات حلال ایرانی با هدف پیشبرد برنامه‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه گفت: یک رویکرد مهم در این راستا توسعه فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی حلال ایران، رشد مجدد صادرات این محصولات به خارج از کشور و احیای جایگاه این تولیدات در بازارهای بین‌المللی است.

در ادامه داود داودی معاون اجرایی و امور داخلی اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت توجه به دیپلماسی اقتصادی در قضیه نشان حلال افزود: برگزاری همایش و نمایشگاهی به منظور نمایش محصولات حلال ایرانی یک فرصت ویژه و سکوی پرتابی برای حضور موفق‌تر در رقابت‌های جهانی است.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت تمام واحدهای استانی و ملی با توان فعالیت در زمینه تولید محصولات حلال برای برگزاری همایشی بدین منظور استفاده شود.

داودی با تاکید بر اهمیت آسیب‌شناسی علل کاهش صادرات محصولات حلال ایرانی به از خارج کشور عنوان کرد: بررسی آماری تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی فعال کشور در این زمینه و دریافت آمارهای صادراتی این مجموعه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست هماهنگی‌های لازم به منظور برگزاری نمایشگاه نشان حلال در اواخر سال جاری با حضور استانداری البرز، مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی(ایکریک)، اداره‌کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی البرز، جهاد کشاورزی استان و دیگر دستگاه‌های مرتبط انجام شد

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=12615