البرز رتبه سوم حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی‌فرهنگی را در کشور کسب کرد

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز رحیم خاکی اظهار کرد: طبق شاخص‌های اختصاصی وزارت متبوع برش استانی البرز در زمینه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی در سال 1401، 100 قلم شیء بود که به طور کامل محقق شد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه این استان دارای محوطه‌ها و آثار تاریخی با قدمت حدود ۹ هزار ساله است، گفت: در کاوش‌های صورت گرفته در این مناطق اشیاء مختلف از جمله انواع سفالینه‌ها، مصنوعات فلزی و سنگی به دست آمده که می توانند زینت‌بخش موزه‌ها و نشان‌دهنده غنای تاریخی منطقه باشند.

او نگهداری اصولی از این آثار را مستلزم داشتن شرایط مطلوب محیطی و همچنین حفاظت و مرمت آن‌ها عنوان کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل موفق شدند در سال 1401، یکصد قلم شیء تاریخی‌فرهنگی از ادوار پیش از تاریخ تا معاصر استان را مرمت و حفاظت کنند. این آثار شامل انواع ظروف سفالی، پی سوز، جام سفالی، ظروف منقوش، عطر دان شیشه ای و آثار سنگی است.
او خاطر نشان کرد که با توجه به وجود آثار ارزشمند تاریخی چند هزار ساله مکشوفه از محوطه‌های تاریخی البرز در صدد راه اندازی موزه باستان شناسی استان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا