• برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
طی هفت سال گذشته:

طاعون در البرز هزار رأس کل و بز را از بین برده است

  • کد خبر : 12396
  • 27 خرداد 1402 - 8:53
طاعون در البرز هزار رأس کل و بز را از بین برده است
البرز مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طی هفت سال گذشته به دلیل شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از هزار رأس از کل و بزهای استان تلف شده‌اند این در حالی است که گاه برای حفاظت از یک رأس از آنها محیط بانی شهید شده است.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از ایسنا، مجید درگی با اشاره به اینکه البرز دارای دو منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع است، اظهار کرد: دو منطقه حفاظت شده رودخانه کرج و البرز جنوبی با ۶۴ هزار هکتار وسعت، ۱۲ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.
وی ادامه داد: تا کنون ۴۸ گونه پستاندار، ۱۵۶ گونه پرنده، ۱۵۶ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده در البرز شناسایی شده است.
وی توضیح داد: کل و بز، قوچ و میش، گراز، عقاب طلایی و سیاه گوش از جمله شاخص ترین گونه‌های حیات وحش استان هستند.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته گونه کل و بز استان به واسطه شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک مورد خطر قرار گرفته‌اند، افزود: طی هفت سال گذشته به دلیل شیوع این بیماری بیش از هزار رأس از کل و بزهای استان تلف شده‌اند این در حالی است که گاه برای حفاظت از یک رأس از آنها محیط بانی شهید شده است.
وی با اشاره به اینکه عمده دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک ورود دام‌های اهلی و واکسینه نشده به عرصه های طبیعی است، گفت: در پروتکل‌های دامپزشکی واکسیناسیون ۷۵ درصد گله ایمنی لازم را ایجاد می‌کند و لازم نیست تک تک دام‌ها واکسینه شوند.
وی اظهار کرد: در شهرستان طالقان ۸۵ هزار رأس دام غیر از دام‌های عبوری وجود دارد که در برنامه واکسیناسیون دامپزشکی باید بین ۵۵ تا ۶۰ هزار رأس آنها واکسینه شوند.
مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: مشکل محیط زیست با ۲۵ هزار رأسی است که در برنامه واکسیناسیون قرار ندارند به دلیل تداخلی که با حیات وحش دارند خطر آفرین هستند.
وی تاکید کرد: با این اوصاف باید پوشش واکسن در خصوص این بیماری را به صد درصد رساند تا از ابتلای حیات وحش به این بیماری جلوگیری کنیم.
وی گفت: در کنار این اقدام، منابع طبیعی هم باید از ورود دام‌های غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کند تا شاهد وقوع چنین تجربه‌های تلخی در حیات وحش نباشیم.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=12396