• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز:

البرز میزبان جشنواره ملی مد و لباس شد

  • کد خبر : 10760
  • 19 فروردین 1402 - 19:52
البرز میزبان جشنواره ملی مد و لباس شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به برگزاری جشنواره ملی ارایه پوشش عفیفانه و مد و لباس به میزبانی البرز، از طراحان مد و لباس برای شرکت در این جشنواره دعوت کرد.

سعید جابری انصاری اعلام کرد: با عنایت به نیازهای امروز جامعه مطابق با شرع اسلام و به منظور ارتقا سطح فرهنگ عمومی در حوزه پوشش با بهره مندی از ظرفیت های هنر و نقش نگاره های موجود در پوشش اصیل ایرانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، برای نخستین بار در کشور با مشارکت کارگروه ساماندهی مد و لباس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، استانداری البرز، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شورای اسلامی و شهرداری کرج و اداره کل صنعت، معدن و تجارت، این جشنواره ملی را در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پوشش و لباس از دیرپاترین و گسترده‌ترین جلوه‌های فرهنگ و هنر است که آداب، باورها، نگرش‌ها، ویژگی‌های اجتماعی و زیستی را بیان می‌کند، اظهار کرد: سرزمین ایران اسلامی گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست و پوشش ایرانیان نیز در مسیر تاریخ و در مناطق کشور سرشار از تنوع هویت فرهنگی و اجتماعی است.

وی بیان کرد: جشنواره ملی مد و لباس فرصتی برای تعامل و گفت و گو درباره پوشش و لباس به عنوان جلوه‌ای از فرهنگ و بازخوانی داشته‌های بومی و ملی است که با تاریخ و جامعه ما همزاد و هم‌نشینی دارد و با نگاه امروز به تقویت جریان پویایی فرهنگ و هنر این سرزمین کمک می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه نقش هنر در پوشش ریشه در پیشنه هویتی و فرهنگی ما دارد، گفت: استان البرز نیز به واسطه حضور فرهنگ ها و اقوام ایران زمین با برخورداری از جنبه‌های هویت فرهنگی و اجتماعی از این پتانسیل برخوردار است که با هماوردهایی از فرهنگ های غنی خود در حوزه پوشش، هنرهای ایرانی را به بطن جامعه بیاورد.

وی افزود: این جشنواره دریچه ای بر مبنای بازاندیشی و بازخوانی هنر و خلاقیت در آثار طراحان حوزه مد و لباس خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان کرد: نمادشناسی در هنر ایرانی – اسلامی و بکارگیری طراحی نقوش و فرم لباس های محلی اقوام مختلف ایران در این جشنواره ملی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: ایجاد فضای رقابتی جهت نقش آفرینی فعالان حجاب و پوشش اسلامی، ترویج گفتمان پوشش عفیفانه، معرفی طرح های خاص و کاربردی سازی آن در اجتماع مطابق با طرح ها و نمادهای ایرانی– اسلامی، معرفی و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان موفق در زمینه تولید محصولات حجاب و پوشش اسلامی ، مدلسازی برای تولیدات عفیفانه منطبق با نیاز روز اجتماع، تشویق و حمایت از طراحان، افراد مستعد و فعالان حوزه مد و لباس، پیوند بین هنر دانشگاهی و تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه مد و لباس و ایجاد غرفه برای فروش و عرضه تولیدات از اهداف اصلی برگزاری این رویداد ملی بشمار می رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با تشریح شاخصه های اصلی برای انتخاب آثار ارائه شده در این رویداد ملی گفت: معیارهای اصلی در حوزه طراحی پوشش اسلامی، بکارگیری نمادهای اسلامی و ایرانی در ( چادر، مانتو و عبا) خواهد بود.

جابری انصاری افزود: علاقمندان تا ۲۰ اردیبهشت ماه فرصت دارند تا با ثبت آثار خود در سامانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز که متعاقبا اعلام می شود، برای حضور در این رویداد ملی آمادگی خود را اعلام نمایند.

وی بیان کرد: آثار پس از بررسی در دبیرخانه به جشنواره ملی راه خواهند یافت؛ همچنین طرح های منتخب در جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با نام طرح به نمایش گذاشته خواهد شد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=10760