تهیه، به روزرسانی و تصویب طرح هادی روستایی اقدامی مهم در جهت رونق اقتصاد پایدار

به گزارش کوه سرفراز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به ریاست «مجتبی عبداللهی» استاندار البرز و با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«علیرضا عباسی» در این نشست ضمن تاکید بر شفافیت و عدالت در صدور مجوزهای ساخت‌و‌ساز یکی از گلایه‌های پرتکرار مردم در این زمینه را «تبعیض» دانست.

وی با بیان اینکه در بحث ساخت‌و‌ساز این مورد به کرات گوشزد شده است که مثلا «چرا این ساختمان وارد حریم شده است؟» گفت: ما بعضی اوقات واقعا هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این نوع گلایه‌های به‌حق و به‌جای مردم نداریم.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: گاهی اوقات نسنجیده کارهایی انجام یا تصمیماتی اخذ می‌شود که نه خود ما قانع می‌شویم و نه مردم؛ این جور مواقع اولین چیزی که به ذهن مردم متبادر می‌شود رد پای رانت است که قطعا یک نفر توانسته با اِعمال فشار و نفوذ از چنین مزیتی بهره ببرد. این درحالیست که ما موظف هستیم با درایت در جهت رعایت عدالت و گسترش شفافیت تصمیماتی منطقی، درست و اقناع کننده اتخاذ کنیم.

در دهه های گذشته و امروز مهاجرت روستاییان به شهرها به یک اجبار بدل شده است

نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ابتدای انقلاب، 76 درصد مردم در روستاها و 24 درصد در شهرها ساکن بودند. اما امروز این آمار کامل برعکس شده است. با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست مهاجرت روستاییان دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است. وقتی علت را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که 3 – 4 دستگاه برای روستاها محدودیت ایجاد می‌کنند. لذا، برای اقدام اصولی در این زمینه باید ابتدا با تصمیمات و سیاستگزاری درست زمینه مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم کنیم.

عباسی در ادامه با اشاره به گلایه روستانشینان از عدم وجود امکانات لازم برای فعالیت اقتصادی و اقتصاد پایدار گفت: در طرح و برنامه‌هایی که امروز در حال تصمیم‌گیری در مورد آن هستیم، لازم است افق ده سال آینده، زندگی، معیشت و کسب و کار روستاییان در آن لحاظ شود تا مهاجرت معکوس به روستاها رخ دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه امروز در حوزه روستا متولی خاصی نداریم، اظهار داشت: روستاها رها شده و هیچ کس مسئولیت روستاها را عملا نپذیرفته است. بنیاد مسکن که یک نهاد انقلابی و مولود انقلاب اسلامی است را امروز در مقابل مردم قرارداده ایم. یکی از کارهای مهمی که در مجلس در حال پیگیری هستیم، ساماندهی وضعیت روستاها و متولی روستاها است. لازم است مجموعه‌ای، متولیِ ساماندهی روستاها شود و دستگاه‌های مربوطه به شرح وظایف خود در روستاها بپردازند.

وی ادامه داد: روستا فقط بومگردی و گردشگری نیست. در کنار امر تولید گردشگری یکی از ابزارهای کمک به اقتصاد روستائیان است، ولی باید توجه داشت که آیا در کنار آن به مباحث فرهنگی و پیوستهای فرهنگی این کار هم توجه شده است که بعدها برای حل معضلات فرهنگی ایجاد شده در روستاها مجبور به هزینه گزاف نشویم. نباید اینگونه باشد که به بهانه کسب درآمد، جوانب و حواشی برخی کارها را نبینیم و سلب مسئولیت کنیم و هیچ‌کس به تبعات این نوع طرح‌ها را توجه نداشته باشد.

او با تاکید بر اجرای طرح هادی روستایی گفت: ساماندهی روستاها مثل هر کار دیگری به صورت جزیره‌ای ممکن نیست و باید مجموعه‌ای متعهد با آینده‌نگری و برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس در این زمینه وارد عمل شود که گام اول موفقیت در این مسیر به روزرسانی و تصويب درست طرح هادی روستایی است.

علیرضا عباسی در پایان پیشنهاد داد با تشکیل کمیته‌ای اولویت و ظرفیت‌های روستاهای مختلف رصد و مشکلات و پتانسیل هر یک احصاء شود تا بتوان با برنامه‌ریزی بلند مدت اقدام مناسبی در این زمینه انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا