• برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
امام جمعه کرج:

ماه رجب بهار خودسازی است

  • کد خبر : 8968
  • 01 بهمن 1401 - 11:06
ماه رجب بهار خودسازی است
نماز عبادی سیاسی شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه پیشاپیش حلول ماه رجب و آغاز ماه نخست از ۳ ماه فصل بندگی و همچنین ولادت امام باقر سلام‌الله‌علیه را به شما تبریک عرض می‌کنم، بیان داشت: هفتمین ماه از سال قمری رجب نام دارد؛ با مجموعه فراوانی از فضیلت‌ها و رحمت الهی که این خوان نعمت برای ما گسترده شده و باید بهره ببریم لذا ماه رجب بهار خودسازی است و اهل‌دل و معرفت فرصت ماه رجب را از دست نمی‌دهند و متوجه بار عام الهی هستند و از نسیم رحمت و مغفرت خدای تعالی بهره می‌برند.

ماه رجب بهار خودسازی است

وی در ادامه بابیان اینکه در این ماه به‌وسیله استغفار ظرفیت‌های معنوی خودمان را بالا ببریم، گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «رسول خدا فرمود که رجب ماه استغفار امت من است؛ پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است».

رجب ماه خدا، رسول خدا و ولایت است

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه در بعضی از روایات دارد که ماه رجب ماه خدا است، تصریح کرد: چون رحمت خدا در این ماه بر بندگانش سرازیر است و چون رسول خدا در ۲۷ رجب این ماه مبعوث به رسالت شد، پس ماه رسول خدا هم هست و همچنین چون امیرالمؤمنین در سیزدهم این ماه به دنیا آمد پس ماه ولایت هم هست لذا می‌بینید که از همه جهت این ماه، ماه ویژه‌ای است.

روزه در ماه رجب فضیلت فراوان دارد

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه در بحارالانوار احادیث فراوانی در فضیلت این ماه بیان‌شده لذا از همان شب اول با توجه وارد این ماه شوید، تأکید کرد: اعمال را با اخلاص به‌اندازه وسع شروع کنید. روزه به‌خصوص در این ماه فضیلت فراوان دارد. امام صادق علیه‌السلام از پدران خودش نقل می‌کند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام خوش داشت انسان خود را در ۴ شب از شب‌های سال برای عبادت فارغ سازد؛ اولین شب ماه رجب بعد فرمودند: شب عید قربان و شب عید فطر و شب نیمه شعبان.

ماه رجب یکی از بهترین فرصت‌ها برای تقویت ایمان و تقوا است

وی با تأکید بر اینکه ماه رجب یکی از بهترین فرصت‌ها برای تقویت ایمان و تقوا است، گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه ۱۹۸ از نهج‌البلاغه فرمود: «تقوا داروی بیماری‌های روحی، مایه بینایی و درمان بی‌بصیرتی‌ها، شفای بیماری‌های ظاهری، مایه صلاح تباهی‌های باطنی، سبب پاکی آلودگی‌های درونی، عامل زدودن غبار مزاحم از دیدگان حقیقت‌بین، مایه آرامش و از بین رفتن ناآرامی‌ها و اضطراب‌ها و روشنی ظلمت‌های وجودی است».

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با طرح این پرسش که این تقوا را چطور باید به دست بیاوریم؟، پاسخ داد: در ماه رجب فرصت فراهم است لذا می‌شود در این ماه تمرین کرد و تقوا را در خودمان اگر نیست به وجود بیاوریم که هست و آن مقداری که هست را تقویت، بیشتر و محکم کنیم.

در فصل بندگی خدا به خودمان برسیم

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه در این ماه به خودمان برسیم؛ همچنین دو ماه آینده، گفت: این دستور قرآن را جدی بگیریم که فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» ای کسانی که ایمان آوردید مراقب خودتان باشید؛ چون اگر در راه درست باشید گمراهی گمراهان به شما ضرر نمی‌زند.

از یاد خدا غافل نباشیم

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این هشدار جدی است که باید مواظب خودمان باشیم، عنوان کرد: شیطان کار خودش را خوب بلد است. انسان و امیال انسان را خوب می‌شناسد. باید دائم توبه و بازگشت داشت. از یاد خدا غافل نباشیم. از خدا بخواهیم که عاقبت همه ما ختم به خیر شود. عاقبت‌به‌خیری یک دعای همیشگی است. امیرالمؤمنین هم در آن لحظه که پیغمبر اکرم به او خبر داد شهید می‌شود گفت آیا دین من سر جایش هست؟ لذا مسئله مهم است.

مالکیت نفس

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری با اشاره به ولادت امام باقر علیه‌السلام، بیان داشت: حضرت دربیانی فرمودند: « «مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ اِذا رَغِبْ وَ اِذا رَهَبْ و اِذا اشْتَهى و اِذا غَضِبَ و اِذا رَضِىَ، حَرَّمَ الله جَسَدَهُ عَلَى النّارِ» اگر کسی در ۵ حالت مالک نفس خودش باشد بدنش بر آتش حرام است. اول وقتی‌که به چیزی علاقه دارد حواسش باشد عاشق بی‌قرار نشود به‌طوری‌که دیگر حلال و حرام را فراموش کند. دوم اگر از چیزی می‌ترسد و از کسی تنفر دارد این بغض سبب کوتاهی در وظایف شرعی‌اش نشود. مثلاً دشمنی نکند، بدگویی نکند غیبت نکند. سوم اگر به چیزی علاقه پیدا کرد باعث نشود که به خاطر آن علاقه به حرام بیفتد و هر وقت نسبت به کسی غضبناک شد از حق عبور نکند و هر وقت از کسی خشنود شد این خشنودی او را از حق منحرف نکند. اگر در این پنج چیز انسان مالک خودش باشد خداوند چنین شخصی را عذاب نمی‌کند».

علویان بهترین روش برای مبارزه با عباسیان را تقیه انتخاب کردند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به سوم رجب شهادت امام هادی علیه‌السلام، بیان داشت: شرایط سخت استبداد عباسی زندگی را بر امام و شیعیان سخت کرده بود. عباسی‌ها اهتمام داشتند که علویان قدرت نگیرند تا مقدمات ظهور حجت خدا فراهم نشود. فضا را آن‌قدر سنگین کرده بودند ازنظر قتل و ترور و سختی‌هایی که بود که نمی‌توانستند شیعیان بگویند که ما دوستدار اهل‌بیت هستیم. لذا علویان بهترین روش برای مبارزه با عباسیان را تقیه انتخاب کردند. چون شرایط مبارزه فراهم نبود؛ برنامه درازمدت ریختند برای کادر سازی و فراهم کردن نیروهای بصیر انقلابی. البته غیرمستقیم مبارزه می‌کردند. خود امام در هر فرصتی که پیدا می‌کرد مشروعیت دستگاه بنی‌عباس را زیر سؤال می‌برد، جایگاه امامت را تبیین و تقویت می‌کرد، زیارت جامعه کبیره و غدیریه این‌ها در این زمینه بی‌نظیر هستند که ملاحظه کرده‌اید.

یکی از آموزه‌های امام هادی علیه‌السلام و نیاز امروز جامعه توسعه روحیه امیدواری است

وی در ادامه بابیان اینکه یکی از آموزه‌های امام که نیاز امروز جامعه ما است و باید به آن تأسی کنیم توسعه روحیه امیدواری در جامعه بود، گفت: امام هادی با دلداری دادن و پشتیبانی از مردم، پایگاه‌های مقاومت مردمی را تقویت و نسبت به آینده و چیره شدن اسلام و از بین رفتن بساط ظلم امیدوار می‌کرد.

خطیب نماز جمعه کرج ادامه داد: کسی از اهالی مدین از امام سؤال کرد بالاخره کار متوکل کی تمام می‌شود؟ حضرت آیات سوره مبارکه یوسف را که عزیز مصر خواب‌دیده بود، دو تا ۷ سال، آن آیات را خواند و طبق پیش‌بینی امام، متوکل در همان روزهای اول سال پانزدهم حکومتش به قتل رسید.

نفوذ معنوی امام بسیار گسترده بود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه نفوذ معنوی امام بسیار گسترده بود، گفت: همه جغرافیای جهان اسلام را گرفته بود؛ مثلاً تعداد زیادی از شاگردانش از ایران هستند. در رجال که نگاه می‌کنید فراوان هستند؛ رازی هستند، خراسانی هستند، قمی هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: در سال ۲۵۴ دستگاه حاکمه، نفوذ معنوی و کلام امام را نتوانست تحمل کند و امام توسط یکی از پلیدترین و منفورترین غاصبان منصب حاکمیت اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی متوکل عباسی در سی و چهارمین سال امامت یعنی بعد از ۲۰ سال که در تبعید بود در تبعیدگاه به شهادت رسید.

هیچ‌کدام از نقشه‌های استکبار جهانی به نتیجه نرسید

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در بخش دیگری با بابیان اینکه استکبار جهانی با تمام عده و عُده‌اش و با طراحی جنگ ترکیبی برعلیه ایران در این نوبت هم شکست خورد، گفت: هیچ‌کدام از نقشه‌های استکبار جهانی به نتیجه نرسید و از این ناکامی هم که داشته به‌شدت عصبانی است؛ لذا به اقدامات جدید برای جبران شکست‌ها و احتمال پیروزی‌های آینده دست‌زده است؛ تا مردم را مأیوس یا عصبانی کند، وحدت ملی را خدشه‌دار کند، عمق راهبردی منطقه‌ای ایران را از بین ببرد، به‌خصوص ازنظر دیپلماسی تنش‌هایی را درست کند که این روزها می‌بینید و می‌شنوید که فراخوان می‌زنند، فاصله بین مردم و امام جامعه به وجود بیاورد، بین مردم و دستگاه‌های خدمتگزار و مورد اعتماد مردم فاصله بیندازد؛ مثل‌اینکه مثلاً بخواهند سپاه پاسداران را در ردیف تروریست‌ها قرار بدهند و امثال این‌ها که این فقره هم هوشیاری مردم و مسئولین و هدایت‌های سیدنا القائد، کید دشمنان را به خودشان بر خواهد گرداند و وعده‌های الهی را محقق خواهد کرد ان‌شاءالله.

قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه دخالت در امور کشور و یک جنگ رسانه‌ای است / خودشان هم می‌دانند که حرف بی‌ربطی زده‌اند

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه پارلمان اروپا قطعنامه‌ای داده و گفته سپاه تروریست است، گفت: اولاً این دخالت در امور کشور است و یک جنگ رسانه‌ای است. خودشان هم می‌دانند که حرف بی‌ربطی زده‌اند و دارند حرف بی‌ربطی می‌زنند. البته شورای اروپا باید خیلی نسبت به عواقب این حرف و عدم وجاهت بین‌المللی که این حرف دارد پرت باشد که این پیشنهاد را در جلسه پیش رویی که دارند بخواهند تصویب کنند. امیدواریم این حماقت را نکنند و چیزی را تصویب نکنند.

مگر می‌شود نیروی رسمی نظامی کشوری را تروریست اعلام کرد؟

وی در ادامه افزود: مگر می‌شود طبق قواعد بین‌المللی نیروی رسمی نظامی کشوری را تروریست اعلام کرد؟ اصلاً سابقه هم ندارد. البته دفعه قبل هم‌چنین کاری را یک‌قسمتی انجام دادند که بلافاصله مجلس اقدام کرد و در این نوبت هم قطعاً اقداماتی را خواهند داشت.

می‌خواهند شکست‌های نظامی و سیاسی که خوردند را این‌طور جبران کنند / دشمنان ایران قوی بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل مردم ایران جای دارد / اگر لازم باشد همه لباس سبز پاسداری که نماد افتخار و عزت انقلاب است را به تن کرده و افتخار خواهیم کرد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه عنوان کرد: آن‌ها می‌خواهند شکست‌های نظامی و سیاسی که خوردند را این‌طور جبران کنند ولی نمی‌دانند که عملگی آمریکا و صهیونیست‌ها را می‌کنند. دشمنان ایران قوی بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل مردم ایران جای دارد و با این تهمت‌ها و تحریف‌ها، فاصله بین مردم و فرزندانشان نمی‌افتد و اگر لازم باشد همه لباس سبز پاسداری که نماد افتخار و عزت انقلاب است را به تن کرده و افتخار خواهند کرد.

اگر سپاه نبود امروز اروپا از عملیات‌های تروریستی داعش در امان نبود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه چقدر پارلمان اروپا بدبخت شد که باید با لابی ضدانقلاب‌ها و منافقین و صهیونیست‌ها علیه ایران مشق شب بنویسند، تصریح کرد: خیال می‌کنند با این موجی که راه انداخته‌اند می‌توانند برجام را به نفع خودشان با فشار سیاسی و امتیاز گیری احیا کنند. اگر سپاه نبود و اقداماتی که سردار شهید قاسم سلیمانی رضوان‌الله علیه کرد نبود، امروز اروپا از عملیات‌های تروریستی داعش در امان نبود. اگر مرزبانی نظامی و انتظامی ایران نبود، مواد مخدر، زندگی در اروپا را افسانه کرده بود.

یقین بدانید که با این نوع از گفتمان و عملیات نمی‌توانید بین مردم و مسئولین دوقطبی ایجاد کنید

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یقین بدانید که با این نوع از گفتمان و عملیات نمی‌توانید بین مردم و مسئولین دوقطبی ایجاد کنید و فشاری بیاورید که ایران از مواضع خودش کوتاه بیاید، گفت: مردم و مسئولین در ایران بر مواضع خردمندانه و بازدارنده بر اساس منافع ملی خود تا آخر محکم ایستاده‌اند و عقب‌نشینی نخواهند کرد.

جهاد تبیین در رأس همه امور است

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس امام فرمود جنگ در رأس همه امور است، گفت: البته صدام خوب گوش کرد و تا پایان جنگ لباس جنگی را از تن درنیاورد. امروز وقتی به بیان امام المسلمین و تأکید و تکرار او نگاه می‌کنیم باید بگوییم جهاد تبیین در رأس همه امور است. چرا؟ چون ما در یک جنگ فراگیر و همه‌جانبه ادراکی و شناختی قرار داریم.

دشمن با تمام ترفندها در نظام ادراکی جامعه و فعالان جبهه انقلاب، اختلال ایجاد می‌کند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز دشمن با تمام ترفندها و ابزارهای خود، در نظام ادراکی جامعه و فعالان جبهه انقلاب، اختلال ایجاد می‌کند، گفت: دشمن تلاش می‌کند بر شش محور اثرگذار باشد. محور باورها، تشخیص‌ها، اراده‌ها، اعتمادها، امیدها و اتحادهای مردم.

حرکاتی که دیده می‌شود جهادی نیست

وی در ادامه تصریح کرد: نسل جوان به‌خصوص مورد هدف جدی است. نسلی که اولاً ذهنیتی از انقلاب و دشمنی‌های دشمنان و دوران دفاع مقدس و امثال این‌ها ندارد و ثانیاً می‌تواند به‌سرعت با همه فضاها و جریانات داخلی و بین‌المللی ارتباط بگیرد؛ و متأسفانه نحوه مواجهه تبیینی جریانات انقلاب، شکل جهادی ندارد؛ نه بخش‌های مردمی و نه حاکمیتی. حرکاتی که دیده می‌شود جهادی نیست درحالی‌که معنای جهاد به کار گرفتن تمام توان است و ما درصحنه، جهاد نمی‌بینیم. کارهایی انجام می‌گیرد ولی جهادی نیست.

جنگ شناختی فقط مبارزه با آنچه مردم فکر می‌کنند، نیست؛ بلکه مبارزه با طرز فکر آن‌ها است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه جنگ شناختی با اطلاعات شروع می‌شود، یعنی آنچه مهم است و کار را پیش می‌برد اطلاعات است؛ بعد با استفاده از فناوری‌ها، شناخت افراد را تغییر می‌دهد، یادآور شد: توجه داشته باشید، جنگ شناختی فقط مبارزه با آنچه مردم فکر می‌کنند، نیست؛ بلکه مبارزه با طرز فکر آن‌ها است؛ یعنی اگر بتوانند، طرز فکر مردم را تغییر می‌دهند؛ و این مطلب خیلی حساس‌تر، قدرتمندتر و فراتر از جنگ روانی است.

باور را تغییر می‌دهند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: عرض کردم باور را تغییر می‌دهند؛ حالا از باورهای سیاسی بگیرید تا اقتصادی و فرهنگی و اعتقادی. هجمه‌هایی که گاهی می‌بینید می‌شود ریشه‌اش همین‌هاست. مثلاً در باور اعتقادی اینکه خدای تعالی علت‌العلل همه اموری است که در عالم واقع می‌شود و هیچ‌چیز از تحت قدرت او خارج نیست و خداوند برای تحقق امری، اسبابی را دخیل کرده باشد و بعضی را مانع تحقق قرار داده باشد مطلب مسلمی است و از آیات و روایات به دست می‌آید و باور هر موحدی است. در مباحث اعتقادی ثابت‌شده و در ادعیه هم دائماً می‌خوانیم.

وی ادامه داد: ولی وقتی بنا به تخریب باور می‌گذارند، وقتی می‌بینند در جریان جهاد تبیین مسیری در حال طی شدن است که محکم و با دقت کار می‌کند، اول کلمات گوینده را تحریف و جابجا می‌کنند و بعد تیتری که ربطی به بحث ندارد، درست می‌کنند و بعد ناجوانمردانه و با هماهنگی کامل یک باور را می‌کوبند که هفته گذشته نمونه‌اش را دیدید.

جنگ شناختی تا غلبه بر فکر و اندیشه طرف مقابل ادامه دارد / میدان جنگ ‌در جهاد تبیین، مبارزه ‌همیشگی جریان حق و باطل است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه جنگ شناختی زمان و مکان و تعطیلی و تسلیم و صلح ندارد؛ بلکه تا غلبه بر فکر و اندیشه طرف مقابل ادامه دارد، گفت: میدان جنگ ‌در جهاد تبیین، مبارزه ‌همیشگی جریان حق و باطل است. جریان باطل، با دقت قلب واقعیت‌ها‌ را نشانه می‌گیرد و با تزیین و تسویل ازیک‌طرف و ایجاد ترس و ناامیدی از طرف دیگر و با انکار و تحریف و پنهان‌ کردن موفقیت‌های جبهه حق از طرف سوم و با سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی ضعف‌ها از طرف چهارم، عملیات فریب افکار و باورهای عموم مردم و خواص جامعه را انجام می‌دهد.

جبهه انقلاب هنوز اقدام جهادی لازم را نکرده است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در اینجا فضای تبیینی، فهم صحنه، میدان و اهمیت مبارزه‌ای که جریان دارد، یکی از نیازهای جبهه‌ی انقلاب است، گفت: ما فقر و محرومیت و رنج را به‌سرعت متوجه می‌شویم؛ طرح می‌ریزیم مثل طرح محرومیت‌زدائی، جلسات مکرر و تخصیص بودجه و به کار گرفتن امکانات و اقدام می‌کنیم؛ اما از این‌ها مهم‌تر، اختلالی که دشمن با تمام قوای خودش در نظام ادراکی جامعه به وجود آورده را توجه نمی‌کنیم و جبهه انقلاب هنوز اقدام جهادی لازم و ظرفیت خود را پای این کار مهم نیاورده است.

ایام دهه فجر انقلاب یکی از فرصت‌های ناب برای تبیین است

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: من این را مقدمه گفتم برای یک کلمه؛ ایام دهه فجر انقلاب یکی از فرصت‌های ناب برای تبیین است. جهاد تبیین را در این دهه همه به عهده بگیرند، هرکس به‌اندازه خودش در چهار محور و مسئله. این ۴ سؤال جدی را برای همه مردم به‌خصوص نسل جوان تبیین کنید؛ که یک؛ چرا انقلاب کردیم؟ دو؛ چگونه انقلاب کردیم؟ بحث‌های مفصل و نغزی اینجا وجود دارد که جوان‌ها اگر بدانند و توجه داشته باشند برایشان خیلی مفید است. سه؛ دستاوردهای انقلاب چه بوده؟ که دشمن با دقت تمام این دستاوردها را تضعیف می‌کند و کم نشان می‌دهد و بد نشان می‌دهد. لااقل این کتاب صعود چهل‌ساله را بخوانید. ۷ دستاورد مهم را رهبر انقلاب حفظه الله در همین بیانیه گام دوم بیان کردند. روی این‌ها کارکنید و چهارم؛ آینده انقلاب چه می‌شود؟ که بخشی از تبیین‌ها در فرصت دهه مبارکه فجر و ایام بهمن باید متوجه این‌ها باشد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=8968