• برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

فشار اقتصادی روی دوش کارگران

  • کد خبر : 7465
  • 21 آبان 1401 - 10:45
فشار اقتصادی روی دوش کارگران
یک فعال کارگری گفت: امروز دستمزد کارگران در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کمتر از ده روز تمام می‌شود و اگر یک مریض در خانه باشد، حقوق ماهیانه هم کفاف هزینه‌های درمان را نمی‌دهد. یعنی حتی خدماتِ بیمه هم به درستی به کارگران داده نمی‌شود. از هر طرف فشار بر روی دوش کارگران است و بدون توجه به این فشارِ سنگین، سیاستهای منفعلانه در قبال کارگران به کار برده می‌شود.

عبدالعظیم همایونی (نماینده کارگران شهرداری زنجان) با اشاره به لزوم ترمیم حقوق کارگران گفت: حداقل دستمزد امسال ۵۷درصد افزایش یافت اما بعد از مدتی اثر این افزایش دستمزد از بین رفت و قیمت‌ها به قدری افزایش یافت که حتی وضعیت از قبل هم بدتر شد.

وی بیان کرد: امروز دستمزد حدود سی درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد؛ با این اوصاف لزوم ترمیم دستمزد امری مسلم است اما ظاهرا برای هیچ کدام از متولیان امر اهمیتی ندارد. همایونی گفت: چرا دولت و مجلس در یک اقدام هماهنگ و سریع، دست به ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان می‌زنند اما هیچ اقدامی برای ترمیم حقوق کارگران نمی‌کنند؟! مجلس و دولت افزایش نرخ تورم را دلیل انجامِ این کار بیان کردند، سوال ما این است که آیا تنها کارمندان با افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم سرو کله می‌زنند؟
این فعال کارگری با طرح این سوال که «چرا با نیروی کار برخورد دوگانه می‌شود؟» گفت: اگر افزایش نرخ تورم، قدرت خرید را پایین آورده، این اتفاق برای کل نیروی کار افتاده نه فقط برای کارمندان که دولت تنها برای حفظ معیشت آن‌ها تصمیم بگیرد! نماینده کارگران شهردای زنجان گفت: فشار اقتصادی کمر کارگران را شکسته است. روغنی که ۸هزار تومان بوده امروز ۶۸هزار تومان شده است؛ از همین یک رقم می‌شود وضعیت کارگران را فهمید. اگر دولت می‌توانست مانع افزایش نرخ تورم شود ما به همین افزایش سالانه‌ی حقوق رضایت می‌دادیم، اما وقتی دولت نمی‌تواند نرخ تورم را کنترل کند و برعکس، برخی سیاست‌ها باعث افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم می‌شود، باید به فکر ترمیم دستمزد هم بود.

وی تصریح کرد: امروز دستمزد کارگران در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کمتر از ده روز تمام می‌شود و اگر یک مریض در خانه باشد، حقوق ماهیانه هم کفاف هزینه‌های درمان را نمی‌دهد. یعنی حتی خدماتِ بیمه هم به درستی به کارگران داده نمی‌شود. از هر طرف فشار بر روی دوش کارگران است و بدون توجه به این فشارِ سنگین، سیاستهای منفعلانه در قبال کارگران به کار برده می‌شود.وی در پایان گفت: ما از شورایعالی کار می‌خواهیم برای برگزاری جلسات ترمیم مزد با دولت گفتگو کند و اعتراض کارگران را به گوش آنها برساند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=7465