• برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1
رئیس اتاق بازرگانی البرز:

تمرکز بر حضور شرکت‌های البرزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی

  • کد خبر : 7291
  • 14 آبان 1401 - 18:41
تمرکز بر حضور شرکت‌های البرزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی
رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت برپایی پاویون اختصاصی معرفی محصولات این استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ترکیه گفت: یک هدف مهم از این تصمیمات بهبود تراز تجاری ایران با ترکیه است.

پرهام رضایی در دیدار با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول با تاکید بر اهمیت گسترش سطح تعاملات میان فعالان اقتصادی طرفین در حوزه روابط بین‌الملل اظهار کرد: به یقین برگزاری وبینارها و دیگر دوره‌های آموزشی قبل از اعزام هیات‌های تجاری نقش مهمی در آشنایی فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های کشور مقصد ایفا می‌کند و در صورت برنامه‌ریزی برای اعزام هیات های تجاری به ترکیه اتاق البرز آماده برگزاری چنین دوره هایی است.

وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری البرز در کنار پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان این استان از ظرفیت های بالایی برای معرفی شرکت های فعال در این زمینه برخوردار هستند و اگر بستر لازم برای برگزاری نمایشگاه های خارجی فراهم شود، اتاق بازرگانی البرز برای آماده سازی مقدمات آن اقدام خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز پیشنهاد داد که به طور مشترک توسط صندوق پژوهش و فناوری البرز در کنار انجمن شرکت های دانش بنیان طرحی را به منظور برگزاری نشست های B2B برای تولید محصولات مشترک و یا انتقال تکنولوژی با کشورهایی نظیر ترکیه پیاده سازی کنند.

وی گفت: حدود ۶۵ درصد کارخانه های آرایشی- بهداشتی کشور در البرز فعال است، شرکت های تولید کننده قطعات خودرو این استان نیز از ظرفیت بالایی برخوردار هستند، انتظار ما این است که با کمک سفارتخانه ها زمینه حضور واحدهای تولیدی کشور به ویژه البرز در نمایشگاه های بین المللی فراهم شود.

رضایی با اشاره به اهمیت برپایی پاویون اختصاصی معرفی محصولات البرز در نمایشگاه های بین المللی از جمله ترکیه گفت: به یقین تجار ایرانی نیز از این موضوع استقبال خواهند کرد، چند شهر ترکیه از ظرفیت بالایی برای برپایی چنین نمایشگاه هایی برخوردار هستند و یک هدف مهم از این تصمیمات بهبود تراز تجاری ایران با ترکیه است، چون بر مواردی مانند کم شدن نوسات ارزی اثرگذار خواهد بود.

از شرکت های دانش بنیان ایرانی به منظور حضور در رقابت های تجاری بین المللی حمایت می شود

در این دیدار جواد معبودی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول با اشاره به بخشی از صحبت های رئیس و معاون اول موسیاد از حمایت صنعتگران، تجار و فعالان صنعتی مسلمان گفت: بر اساس همین صحبت ها با توجه به اعلام آمادگی البرزی ها، برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی در ترکیه به منظور حضور شرکت های ایرانی را می توان در دستور کار قرار داد.

وی با این توضیح که در نشست های مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و ترکیه می توان به نتایج موثر و هدفمندی دست یافت، گفت: شرکت های دانش بنیان با وجود ظرفیت هایی مانند نیروهای شاغل تحصیل‌کرده و قدرت خلق ایده های نو سرمایه ای ندارند و باید از سوی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت شوند

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول عنوان کرد: در کنار استانبول شهری مانند ازمیر که در مرکزیت شهرهای حاشیه دریای اژه قرار دارد ظرفیت خوبی برای ایجاد و برپایی نمایشگاه معرفی محصولات ایرانی است..

وی با اشاره به ضعف شرکت های ایرانی در معرفی محصول و تولیدات خود در نمایشگاه های بین المللی عنوان کرد: تنها برخی شرکت ها ظرفیت های تولیدی خود را در قالب ارائه کاتالوگ به شرکت های ترکیه ای معرفی می کنند.

معبودی فر گفت: ظرفیت های شرکت های البرزی به ویژه دانش بنیان ها باید در قالب فایل های ویدئویی یا بروشورهای تبلیغاتی به هنگام حضور در نمایشگاه های خارجی به بازدیدکنندگان ارائه شود، به عبارتی فرصت های بازاریابی و فروش محصول برای تولیدکنندگان و صنعتگران البرز از این طریق حاصل می شود.

آماده سازی بستر همکاری میان شرکت های ایرانی و ترکیه‌ای در بحث انتقال تکنولوژی و فناوری

در ادامه این گفتگو کوروش جعفری رایزن اقتصادی ایران در ترکیه نیز توضیح داد: مزیت های نسبی و مطلقی که در زمینه های صادرات در البرز وجود دارد باید معرفی شود و سفارت در این زمینه و همچنین حضور در نمایشگاه های کشور ترکیه با فعالان اقتصادی استان البرز همکاری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در بحث انتقال تکنولوژی و فناوری میان شرکت هایی از ایران و ترکیه از جمله انرژی های تجدیدپذیر و یا تامین ماشین آلات صنعت نساجی و یا خودرو نیز آماده ایجاد بسترهای لازم هستیم.

جعفری تاکید کرد: نیاز است که اطلاعاتی در خصوص مزیت های صادراتی البرزدر اختیار مسئولان وزارت امور خارجه از جمله رایزن های اقتصادی سفارت خانه ها قرار داده شود، در ترکیه نمایشگاه های متعددی از جمله در حوزه صنایع غذایی بر پا می شود که می توانیم اطلاعات لازم از جمله زمان برگزاری و مجریان نمایشگاهی را در اختیار فعالان تولیدی و صنعتی البرز قرار دهیم.

تعامل و همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی به بهبود شرایط اقتصادی کمک می کند

یدالله مالمیر نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست با تاکید بر اینکه باید به دانش و توانمندی های شرکت های ایرانی در تولید دستگاه ها و ماشین آلات خطوط تولیدی اطمینان شود، گفت: بخش خصوصی شرکت های فعال خوبی در این زمینه دارد و امکانات نیز برای آنها فراهم است، فقط باید به تولیدکنندگان مورد نظر بیشتر بها داده شود و از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: باید رفت و آمدها در سطح سفارتخانه ها با سفرا و رایزن های اقتصادی بیشتر شود و به ویژه هنگام عقد قراردادها و پیشبرد مذاکرات تجاری صنعتگران شاهد حضور آنها در چنین دیدارهای مهم تجاری باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: امروز مشکل مهم در کشور ما مسئله اقتصاد است و با تعامل و همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی می توان به بهبود شرایط اقتصادی موجود کمک کرد. وی با اشاره به اهمیت انتخاب رایزن های اقتصادی در سقارتخانه ها از میان اعضاء اتاق های بازرگانی گفت: نیاز است که پیشروان حوزه اقتصاد باید افرادی از همین حوزه باشند.

ضرورت رفع موانع پیش روی فعالیت شرکت های دانش بنیان درکشور

در ادامه شاهین ظهوری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و صندوق پژوهش و فناوری این استان با اشاره به اهمیت تقویت فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی گفت: فعالان این حوزه از دانش بالایی برخوردار هستند و باید بستر و فضایی کافی برای پیشرفت این شرکت ها در بخش تجاری سازی فراهم شود.

وی توضیح داد: در صورت راه اندازی نمایشگاه بین المللی همانند موسیاد در دیگر شهرهای ترکیه و حضور شرکت های ایرانی از جمله دانش بنیان در این عرصه گام مهمی در راستای معرفی ظرفیت های تولیدی و صنعتی البرز برداشته می شود.

وی در ادامه بر اهمیت حضور نمایندگانی از پارک علم و فناوری البرز و یا صندوق پژوهش و فناوری این استان در اعضای هیات های تجاری اعزامی به دیگر کشور جهت آماده سازی بستر حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد.

در این نشست فائق زرافشان رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان البرز و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان نیز افزود: به شرکت های دانش بنیان فعال در ایران از جمله البرز باید این فرصت داده شود که بتوانند توانمندی و ظرفیت های خود را معرفی کنند.

وی با اشاره به اهمیت بهبود فضای داخلی تولید برای شرکت های دانش بنیان به منظور تقویت حضور این شرکت ها در عرصه صادرات افزود: اگر موانع پیش روی فعالیت های تولیدی این شرکت ها در درون کشور مرتفع نشود، تلاش برای معرفی آنها در عرصه بین المللی درست نیست، چون ممکن است به مهاجرت آنها به دیگر کشورها از جمله منطقه منجر شود.زرافشان در ادامه بر ایجاد یک نمایشگاه دائمی و ثابت جهت حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=7291