• برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

افتتاح نخستین خانه محیط زیست روستایی کشور در البرز

  • کد خبر : 6978
  • 04 آبان 1401 - 12:00
افتتاح نخستین خانه محیط زیست روستایی کشور در البرز
نخستین خانه محیط زیست روستایی کشور، در دهیاری فرخ آباد زیبادشت در شهرستان فردیس استان البرز افتتاح شد.

مجید درگی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در این آیین افتتاح گفت: این خانه با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری مردم در حفظ محیط زیست راه اندازی شده است.

وی افزود: با توجه به ضرورت حضور مردم در حفظ محیط زیست به عنوان تکلیف قانونی و اصل ۵۰ قانون اساسی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت محیط زیست مبنی بر یک مسله اصلی است نه فرعی و فراجناحی است و مسئله این دولت و آن دولت نیست و یک مسئله ملی است.

درگی اظهار داشت : طبق مطالبه رهبر معظم انقلاب بر آن شدیم در سازمان محیط زیست بتوانیم زمینه را برای جلب مشارکت مردم در حفظ محیط زیست فراهم کنیم به همین منظور شیوه نامه ای در سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد خانه های محیط زیست تدوین شد که می تواند موجب افزایش مشارکت شهروندان شود.

وی با اشاره به نقش راه اندازی خانه های محیط زیست روستایی برای تحقق اهداف محیط زیست در استان گفت: با ایجاد خانه های محیط زیست ضمن فراهم شدن بستر تعامل و رفع مسائل زیست محیطی با ارتقا اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان و جلب مشارکت آنها در فعالیت های زیست محیطی و بهره گیری از حضور داوطلبانه و ابتکارات شهروندان در این زمینه فراهم می شود.

دهیار فرخ آباد و زیبادشت شهرستان فردیس هم گفت: روستای فرخ آباد و زیبادشت بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و این روستا یک منطقه گردشگری و توریستی است که شاهد حضور توریست ها و گردشگران زیادی است.

علی محمدی افزود: روستای فرخ آباد و زیبادشت میزبان تعداد کثیری از توریست ها و گردشگران استان البرز است و می طلبد در حوزه محیط زیست اقدامات شایسته ای انجام شود.

وی افزود: در این راستا با پیگیری ها و همفکری با اداره کل محیط زیست استان و شهرستان فردیس انجام شد و قرار شد خانه محیط زیست روستایی در روستای فرخ آباد زیبادشت راه اندازی شود تا بتوانیم با حمایت ها و جذب مشارکت مردم در بخش محیط زیست و حفظ و نگهداری به این روستا کوشا باشیم.

دهیار روستای فرخ آباد زیبادشت گفت: با توجه به جمعیت زیاد این روستا روزانه هشت تن پسماند منازل را جمع آوری و با مراکزی که قرار داد منعقد شده انتقال می یابد.

محمدی افزود: این امر نیازمند برگزاری یک دوره کلاس های آموزشی برای اهالی روستا در خصوص تفکیک زباله از مبدا و موضوع حفظ و نگهداری محیط زیست، عدم خروج فاضلاب روستایی به معابراصلی هستیم و کارگروه‌ها و کلاس های آموزشی از سطح مدارس برای دانش آموزان و خانواده ها به دنبال خواهد داشت.

محمدکلهر بخشدار مشکین دشت نیز گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بالاترین رکن مملکت مشارکت های مردمی است، با افتتاح این خانه مردم در امور زیست محیطی مشارکت می کنند محیط زیست اصل ۵۰ قانون اساسی کشور است و حفظ آن واجب تر است.

کلهر افزود: با برنامه ریزی دقیق و مشارکت مردم و آموزش آنها بتوانیم محیط زیست را بهتر از آن چیزی که بر ما تحویل شده را به آیندگان منتقل کنیم.

وی بیان داشت: وضعیت محیط زیست بخش مشکین دشت و شهرستان فردیس بحث منابع طبیعی و مناطق چهارگانه محیط زیست را ندارد. اما در بخش محیط زیست و شهری و انسانی مشکلاتی از جمله تفکیک زباله، آلودگی هوا، سگهای بلاصاحب و آلایندگی های صنوف مزاحم وجود دارد که امیدوارم با همکاری ادارات محیط زیست، شهرداری ها، دهیاری و مردم این مشکلات برطرف شود.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=6978