• برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز:

اجرای طرح های مشترک برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری

  • کد خبر : 6551
  • 18 مهر 1401 - 8:29
اجرای طرح های مشترک برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران طرح های مشترک برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در این استان به اجرا درمی آید.

مجید درگی در حاشیه بازدید از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مستقر در البرزگفت: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و پیرو تفاهم نامه فی مابین معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با این مرکز و به منظور توسعه همکاری های استانی جهت حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی و ایجاد بانک ژن از گونه های گیاهی و جانوری استان و همچنین تبادل اطلاعات علمی، جلسه ای با حضور مدیران ارشد و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست البرز و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در محل سالن جلسات مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تشکیل شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه مرکزی با این ابعاد و گستردگی و اهمیت فعالیت در زمینه ذخایر زیستی و ژنتیکی در کشور و استان البرز ایجاد و استقرار دارد بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر هزینه های بسیار سنگین در امر حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری ، حدود ۱۵۰ شهید محیط بان را در این امر مهم تقدیم نموده است .

درگی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۷ درصد از مساحت منابع طبیعی کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تنوع ارزشمندی از گونه های گیاهی و جانوری در ایران وجود دارد و این مرکز می تواند کمک بزرگی به حفاظت از محیط زیست نماید .

وی اظهار داشت: انقراض گونه ها وتهدیدات حیات وحش از دغدغه های مهم سازمان محیط زیست است و در بحث ارزش گذاری گونه ها، نیاز است عموم مردم با ارزش حیات وحش آشنا شوند. زیرا اطلاع عموم از گونه های حیات وحش از بسیاری خطرات و آسیبها پیشگیری خواهد کرد.

درگی افزود: وجود یک مرکز فعال در تیمار و بازپروری گونه های حیات وحش آسیب دیده و بهبود آنان و بازگشت به طبیعت در استان را فرصت مغتنمی جهت نمونه برداری و نگهداری ژن گونه های ارزشمند و تهیه بانک ژن دانست و از تلاشهای بسیار ارزشمند این مجموعه صمیمانه تقدیر و تشکر کرد .

در این نشست رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایرژنتیکی و زیستی ایران نیز گفت : حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی از ۱۵ سال قبل به عنوان یک رسالت ملی و وظیفه، با دستور مستقیم مقام معظم رهبری به این مرکز و جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

وی افزود:و به تبع این وظیفه، ماموریتهای قانونی مشخصی نیز در چند سال اخیر به این مرکز محول شده است. لذا استفاده از پتانسیل محیط زیست و بهره مندی از توانمندیهای هر دو مجموعه این نوید را می دهد که بتوانیم از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان یک ثروت ملی و ذخیره ارزشمند محافظت نموده و این امانت را به نسلهای آینده تحویل دهیم.

این مرکز که با فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در سال ۱۳۸۶ در جهاد دانشگاهی پایه گذاری شده است و هدف اصلی آن تأسیس مرکز ملی مرجع به منظور حفظ و به کارگیری ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و حمایت از فعالیتهای صورت گرفته و ایجاد هماهنگی لازم در این زمینه می باشد که در استان البرز استقرار دارد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=6551