• برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نظارت و پیگیری حلقه گمشده پناهگاه ها:

شهرداری ها از خلا نبودن قانون حمایت از حیوانات سواستفاده می کنند

  • کد خبر : 6330
  • 05 مهر 1401 - 9:59
شهرداری ها از خلا نبودن قانون حمایت از حیوانات سواستفاده می کنند
مهشید نصیری_خیلی ها پناهگاه را مامنی امن برای سگها می دانند و بر این باورند سگها در پناهگاه ها نه تنها در معرض خطر کشتارهای شهرداری ها، تصادفات، حیوان آزاری ها و … نیستند بلکه زندگی شاد و بدون مشکلی خواهند داشت.

اگر شما هم جزو این افراد هستید بهتر است با داستانهای پشت پرده نگهداری سگها در بیشتر پناهگاه های کشورمان آشنا شوید. البته هستند نقاهتگاه های انگشت شماری که در تهران و برخی از شهرها وضعیت مناسبی را برای سگهای آسیب دیده و بیمار و نیازمند نگهداری فراهم کرده اند که قطعا باید مورد حمایت حامیان حیوانات قرار بگیرند اما باقی آنها وضعیتی به مراتب اسفناک تر از تصورات شما دارند.
آیا میدانید چه تفاوتی بین نقاهتگاه و پناهگاه حیوانات وجود دارد؟ نقاهتگاه محلی برای اسکان موقت سگهای آسیب دیده و نیاز به درمان است که پس از طی کردن دوران نقاهت و رسیدن به سلامت کامل باید به محل زندگی اصلی شان منتقل شوند که درواقع درمسیر اصولی مدیریت کنترل جمعیت سگها،نقاهتگاهها مکانی برای واکسینه کردن وگذراندن دوران نقاهت درپروژه عقیم سازی است که بعدازاین دوره سگهای زنده گیری شده درهمان محل قبلی رهاسازی می شوند.
اما پناهگاه محلی برای نگهداری دایمی از سگهایی است که به بهانه اعتراض شهروندان ازسطح شهروحتی بیابانهای اطراف، غالبابطوروحشیانه توسط پیمانکاران شهرداری زنده گیری می شوند ودرانتظارمرگ تدریجی باعدم رسیدگی مناسب دراسارت کامل به سرمیبرند.درحالیکه این تعیین سرنوشت توسط انسانها برای سگهای بومی وبی آزارایران،دورازوجدان وشریعت است.
واما مشکل از جایی شروع میشود که شهرداری ها از خلا نبودن قانون حمایت از حیوانات سواستفاده کرده و با بی وجدانی هر چه تمام تر دست به کشتار سگها در مناطق مختلف میزنند. در چنین شرایطی بیشتر افراد، پناهگاه را راه حل مناسبی برای فرار از این مشکل میدانند چون فکر میکنند وقتی مناطق امنی برای زندگی بی خطر و آزادانه سگها وجود ندارد پس باید آنها را در پناهگاه ها جمع کرد و این تنها راه نجاتشان است.
چرا سگی که بعد از زنده گیری از مناطق شهری، امکان زندگی در طبیعت و مناطق امن تحت غذارسانی حامیان حیوانات را دارد، بعد از واکسینه وعقیم سازی ،پلاک گذاری و رهاسازی نمیشود؟ چرا پناهگاه ها سگهای گوشواره دار را در اسارت نگه میدارند ویا آنها را به افراد متقاضی واجد شرایط واگذار نمیکنند؟
آنچه مسلم است اکثریت مردم ماحیوان دوست هستندوآمارهاو تحقیقات نشان داده مردم حتی به سگهای خیابان وپارکهابامحبت رفتارمی کنند،پس بافرهنگ سازی وآگاهی مردم نسبت به بی خطربودن اینگونه سگهای ساماندهی شده که به محیط قبلی بازگردانده شده اند،باتوجه به قانون حمل که ازورود سگهای جدید به آن محیط جلوگیری خواهدکرد،جمعیت سگهاکنترل خواهدشد.
آیاوقت آن نرسیده که شهرداریهابه راهکارهای اصولی واخلاقی که دردنیانتیجه مثبت داده است توجه کنندوباحذف پیمانکاران این دورباطل واتلاف بیت المال رامتوقف کنند؟

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=6330