• برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز:

هنرمندان می توانند با جریان سازی، هنر را از مهجوریت نجات دهند

  • کد خبر : 5235
  • 12 مرداد 1401 - 21:16
هنرمندان می توانند با جریان سازی، هنر را از مهجوریت نجات دهند
معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز گفت: برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به قدرت سازی و جریان سازی داریم که هنرمندان از این توانمندی برخوردارند و می توانند تصویرسازی کنند و هنر را از مهجوریت نجات دهند.

سرهنگ پاسدار احسان خورشیدی، معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز در آیین معارفه مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان البرز که امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز برگزار شد، گفت: سید مرتضی آوینی تعریفی از هنر دارد که من نیز سعی می کنم ابتدای سخنم را با کلام این شهید هنرمند آغاز کنم زیرا معتقدم در چنین مواقعی باید از کسانی صحبت کرد که هم عملی و هم گفتاری از هنر و باورها دفاع کرده اند.

هنرمندان می توانند با جریان سازی، هنر را از مهجوریت نجات دهند

وی ادامه داد: شهید آوینی می گوید که «هنر جوششي خود بخود و يا از سر بي‌خودي و شيدايي است که هرگز از آغاز با قصد تأثير بر مخاطبان خاصي وجود پيدا نمي‌کند، هنر تجلي شيدايي است و شيدايي، هر چه هست در عشق است…» که من سعی می کنم تعریف کوتاهی از این بیان داشته باشم. جایگاه هنر و به قولی هنر متعهد والاست و امکان ندارد هنری در خدمت شخص یا جبهه ای خاص باشد و موفق شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز اضافه کرد: هنر ابزار نیست و نگاه ابزاری آن را به انحراف می کشاند، در واقع وظیفه هنر دفاع از ارزش هاست و باور هنرمند می تواند تمام واژه ها را به عمل و کارها را به یک واژه میان بر تبدیل کند. هنرمند افسر سپاه جامعه پردازی و تمدن بوده و از نظر ما این افسر کسی است که به خوبی تشخیص می دهد، تجزیه و تحلیل کرده و به موقع اقدام می کند.

سرهنگ خورشیدی بیان کرد: هنرمند متعهد، حریت دارد و در خدمت فرد نخواهد بود. اگر این باور اتفاق بیفتد واژه ها تغییر پیدا می کنند. عظمت، زیبایی و شکوه زمانی است که رزمنده ای به آب می رسد اما به یاد همرزمان شهیدش آب را نمی نوشد و هیچ منتی بر دیگران ندارد؛ این شکوه در همایش پیاده روی اربعین نیز مشهود است و آن هایی که مهمان نوازی می کنند حتی سرشان را بالا نمی گیرند که کسی از آن ها تشکر کند.

وی اذعان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیاده روی اربعین نماد تمدن سازی است اما هنر آن است که بتوان این نماد، شکوه و عظمت را به تصویر کشید. شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار دل ها می گفت که به دنبال کار بزرگ نباشید، به دنبال عمل مقدس باشید؛ امروز انقلاب، عطش هنر ناب اسلامی را دارد. سرود سلام فرمانده نمونه ای از کار مخلصانه مداحی بود که نوجوانان را به این کار ترغیب کرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز مطرح کرد: امیرالمؤمنین در نامه 53 به مالک اشتر فرمود که حواست به دو قشر هنرمند و تاجر باشد زیرا بیشترین خدمات را به حکومت ها می کنند اما کمترین خسارات از طریق آن ها وارد می شود. آن ها کم توقع، خلاق، خوش باور و دارای روحیه ای لطیف هستند و از تفکری استفاده می کنند که یک لایه از تخیل بالاتر است بنابراین می توانند تاثیرگذار باشند.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به قدرت سازی، گفتمان سازی و جریان سازی داریم که هنرمندان از این توانمندی برخوردار هستند و می توانند تصویرسازی کنند و هنر را از مهجوریت نجات دهند. امروز عده ای در جایگاه هنرمند و به عنوان سلبریتی های جامعه برخی اتفاقات را محکوم می کنند که این موضوع بسیار خطرناک است؛ این یعنی خانه هنرمندان خواب است که اگر نباشد این افراد اجازه چنین ادعاهایی را ندارند.

سرهنگ خورشیدی با اشاره به بیان امام راحل که فرمودند: «شهادت هنر مردان خداست» خاطرنشان کرد: کسانی که برای دفاع از حق تلاش می کنند، هر گام آن ها می تواند در این دفاع موثر باشد. امید است خداوند توفیق حرکت در این مسیر را به ما بدهد تا هنر را از حالت ابزاری در بیاوریم و از آن در راستای اقدامات جریان ساز به عنوان قدرت استفاده کنیم. تلاش کنید خط شکن باشید اما هنر شما وفاق اجتماعی را بر هم نزند

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=5235