• برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8
 به مناسبت پنجاه سال توسعه و خدمات رسانی:

شاخص پذیرش کهریزک مددجویی وفقراست

  • کد خبر : 4425
  • 31 خرداد 1401 - 6:54
شاخص پذیرش کهریزک مددجویی وفقراست
نشست خبری مسوولان و مدیران آسایشگاه کهریزک تهران با اصحاب رسانه در محل آسایشگاه کهریزک تهران به مناسبت پنجاه سال توسعه و خدمات رسانی در آسایشگاه کهریزک تهران برگزار شد.توجه به حوزه سالمندی و نیازهای این حوزه در تمامی بخش ها از جمله مواردی است که در دو دهه آینده کشورمان گریبانگیر دولت و شهروندان این کشور خواهد شد چرا که سیلی بزرگ از جمعیت میانسال کشورمان وارد سن کهولت و بازنشستگی شده اند.

مهشیدنصیری_به گزارش کوه سرفراز، دکتر احمدی مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک در این نشست ضمن بیان فعالیت های این موسسه و تاریخچه فعالیت این موسسه و فعالان آن گفت: با توجه به مراکز این موسسه در دیگر شهرها هم اکنون این موسسه وظیفه درمان، مراقبت و توانبخشی بیش از سه هزار و دویست و پنجاه نفر، سالمند بیمار و معلول را بر عهده دارد.

کهریزک جایی برای عبرت و تلنگر همه ماست

دکتر محمدرضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک نیز گفت: این موسسه با پنجاه سال خوشنامی همچنان در حال فعالیت و خدمت رسانی،به جامعه هدف خود است.
وی ادامه داد:شاخص پذیرش کهریزک مددجویی وفقراست،در بین‌مردم افراد بسیاری هستند که می‌خواهند کار خیر انجام دهند و به همین دلیل به کهریزک می آیند چرا می دانند که خیر در کهریزک است.
این مسوول توضیح داد: ما در سه گروه اصلی،در آسایشگاه کهریزک به ارایه خدمات می پردازیم که شامل سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و بیماران ام اس می شود که این افراد به صورت شبانه روزی نگهداری می‌شوند و برای بیماران ام اس این مرکز تنها مرکزی است که به صورت شبانه روزی خدمات ارایه می دهد.
وی با بیان‌این که کهریزک جایی برای عبرت و تلنگر همه ماست و بسیاری با جایگاه و …امروز به موقعیتی رسیده اند که نیازمند حمایت این مجموعه هستند در صورتی،که اصلا فکر نمی‌کردند روزی بتوانند از چنین مرکزی خدمات دریافت کنند اظهار کرد: کهریزک جای بدی نیست و همه ما به دلایل مختلف امکان دارد روزی نیازمند دریافت خدمت از این‌مرکز باشیم و هیچ کسی نمی‌داند در تقدیرش چه ها رقم می خورد و وقتی کتاب زندگی را مرور می‌کنیم متوجه می شویم اینجا جای بدی نیست اما قرار بود خیلی ها نیایند و ممکن است آخر و عاقبت خیلی از ما اینجا باشد و بنابراین لازم و ضروری است مردم بهتر با فعالیت های این مرکز خدمات رسان آشنا شوند و درست این مرکز را بشناسند و این‌مهم تنها با کمک رسانه ها محقق خواهد شد و مردم باید بدانند که این‌مجموعه با کمک مردم تأمین و با نظارت خود آن ها هم اداره می شود .
وی تاکید کرد: مجموعه کهریزک باید درست به جامعه معرفی شود و همه افراد برای حضور و خدمت رسانی به خلق خدا در این‌مکان انتخاب شوند و منتخبند و دکتر حکیم زاده بنیانگذار کهریزک وسیله ای برای ایجاد این همه خیر و برکت است.
وی افزود: هر جا خیر است اسم دکتر حکیم زاده می‌درخشد و دکتر حکیم زاده همان نیت خیر خیران است.
این‌مسوول تصریح کرد: بسیاری از خیران به صورت خانوادگی در این آسایشگاه خير می کنند.
وی همچنین آسایشگاه خیریه کهریزک را چنین توصیف کرد: کهریزک جایی برای باور خیران است‌ و حفظ این باور فرهنگ‌می خواهد که در کهریزک همواره از،گذشته تا کنون تلاش شده این باور حفظ شود و هر نیکوکار با آن همه باور به اینجا آمده است.

ارایه خدمات و توانبخشی شبانه روزی برای،سالمندان و معلولان

دکتر افشین وجدانی،مدیر آسایشگاه شماره ۲ کهریزک استان البرز در ادامه این نشست با اشاره به این مطلب که کلنگ آسایشگاه کهریزک البرز در سال ۱۳۸۰ به زمین زده شد و فعالیت آن پس از ساخت در سال ۸۶ شروع شد اظهار کرد: کهریزک البرز با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند کهریزک تهران به ارایه خدمات می،پردازد.
وجدانی بیان کرد: خدمات این‌مرکز به سه دسته اصلی ارایه خدمات داده ،که از آن‌جمله می توان ارائه خدمت به کودکان معلول ذهنی،که در کنار آن کودکان طیف اوتیسم‌نیز حضور دارند، ارایه خدمت به معلولیت جسمی،و حرکتی ضایع نخاعی ها و .. اشاره کرد که در کنار آن به بیماران ام اس نیز خدماتی ارایه می شود و همچنین یکی دیگر از خدمات مهم این مرکز ارایه خدمت به سالمندان می توان اشاره کرد.
این مسوول ویزیت روزانه که در مجموعه کلینکیک های مختلف از جمله کلینیک جنرال، کلینیک کودکان، معلولان، بی اختیاری ادرار،را از دیگر فعالیت های این مجموعه برشمرده و ادامه داد:برگزاری کارگاه‌هایی از جمله کارگاه حفظ شناخت، گفتار درمانی، تنظیم فشار خون و قند، نقاشی و معرق و ..از دیگر فعالیت ها در این بخش می توان برشمرد و در ادامه فعالیت ها مددجویان در طول این ساعات که تا هنگام‌ظهر است با خوردن نیم جاشت به منازل خود برمی گردند و گروه‌های مختلف به صورت نیمه وقت (نصف روز) را در مراکز،با گروهای همسان می‌گذرانند.
وکتر افشین وجدانی تصریح کرد:ارایه خدمت در منزل از دیگر فعالیت های این مرکز است که در راستای مشکلات اقتصادی خانواده و احترام به سالمندان همکاران ما در داخل خانه حضور و خدمات را ارائه می دهند.
ارایه خدمات شبانه روزی و نیز توانبخشی شبانه روزی برای،سالمندان و معلولان از،دیگر خدماتی بود که رئیس آسایشگاه کهریزک استان البرز بدان اشاره کرده و گفت: نگهداری موقت نیز بخشی دیگر از،خدمات ماست که به عنوان مثال هر گاه شخصی پدر و مادرو .. را که نگهداری می کند و نیاز دارد به شکل موقت کسی عهده دار نگهداری از آنها شود و مجدد به خانه برگردد این مرکز،عهده دار این‌مسوولیت می گردد.
وی اظهار کرد : از،دیگر مراکز ما مراکز تحت حاد مثل سکته مغزی است و وقتی فرد بیمار ترخیص و به منزل می‌رود و نیازمندخدمات ویژه است، در این مراکز،این خدمات انجام‌می شود و اما متاسفانه در کشور ما این مراکز محدود بوده و ما این نوع بیماران را خدمت می دهیم.
از دیگر مراکز این موسسه مراکز تسکینی، است که در این زمينه دکتر وجدانی بیان کرد: بیمارانی که در مراحل آخر عمر قرار دارند و امیدی به بازگشتشان نیست در این نوع مراکز نگهداری می شوند.

نفس کهریزک احساسات و مهربانی است.

قمی رئیس درمانگاه جوادالائمه کهریزک از دیگر مسوولانی بود که در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد وی با بیان‌این که خبرنگاران نیز در زمره نیکوکاران این مجموعه محسوب می شوند اظهار کرد: در کهريزک که یک قرن زندگی در آن جريان دارد و موسسه در مسائل بهداشتی،و درمانی سهم‌به سزایی دارد، حتی در بین خانواده های آنان نیز تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان این که اثرگذاری آسایشگاه در مشهد ، رشت، زنجان و دیگر شهرها مشهود است بیان‌کرد: در محله افسریه فردی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمانگاه می سازد، اما سه ماه قبل از تکمیل درمانگاه،فوت می‌کند و در سال ۷۹ این درمانگاه توسط فرزندان‌ افتتاح شد اما آنها نتوانستند آن را اداره کنند و به دلیل این‌که بیمارستان و درمانگاه منافع مالی،زیادی ندارد کسی مسوولیت اداره آن و ادامه این راه را نپذیرفت، اما مذاکراتی با کهریزک انجام شد و طی،جلساتی که برگزار شد نظر بانیان جلب و در سال ۸۴ این مرکز با بخش های مختلف و کلینیک های مختلف و بخش،تشخیصی و سی تی اسکن افتتاح شد.
وی افزود: هم اکنون ۱۵۵ نفر پرسنل در آن خدمت و ۱۲۳ پزشک و پیراپزشک هفته ای یک تا ۴ روز در بخش های جراحی،و کلینیک در آن به خدمت می پردارند.
وی تصریح کرد: هم اکنون بخش تخصصی و جراحی این مرکز در خدمت کهریزک است و بیماران‌خاص خصوصا ام اس و کلیوی، تالاسمی و هموفیلی و .. بیماران خاص در این مرکز فرانشیز نمی پردازد و فقط کسانی که به خدمات دندانپزشکی نیازمند هستند مبالغی پرداخت می‌کنند.
وی گفت: کمک ها سبب توسعه خواهد شد و هم اکنون ۳ هزار و پانصد متر بنا در حال توسعه است تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم‌ارائه دهیم.
وی در آخر گفت: نفس کهریزک احساسات و مهربانی است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=4425