• برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
دربازدید میدانی ازحلقه دره:

امکانات محدودپناهگاه سگهادرحلقه دره وعدم دسترسی مشارکت مردمی

  • کد خبر : 4399
  • 28 خرداد 1401 - 6:46
امکانات محدودپناهگاه سگهادرحلقه دره وعدم دسترسی مشارکت مردمی
باتوجه به اجرای طرح جمع آوری سگهای بلاصاحب ازسطح شهرها،شاهدتخلفات پیمانکارانی هستیم که عملکردآنها دراین راستا،تاثیربسزایی درناموفق بودن طرح کنترل جمعیت سگهادارد،چراکه بسیاردیده شده که پیمانکاران مناطق مختلف باموازی کاری وجابجایی سگهای جمع آوری شده واخذمبلغ ازشهرداریهای مختلف سودجویی میکنندوازوظیفه خود،درواکسیناسیون وعقیم سازی و همچنین رهاسازی در مناطق امن دورازشهردریغ میکنند.

مهشید نصیری_به گزارش کوه سرفراز،باوجوداینکه ازتمام شهرهای استان شاهدانتقال سگهابه حلقه دره هستیم اماتعدادمحدودی درشرایط نامناسبی درپناهگاه حلقه دره نگهداری میشوندکه دورازذهن نیست که این تعدادزیادسگها درمناطق مختلف البرزکه به بهانه انتقال به حلقه دره جمع آوری شدند معدوم شدندویاازشهری به شهردیگرتوسط پیمانکاران سودجو منتقل میشوند،که نیازبه کنترل ونظارت قاطعانه دارد،چراکه درغیراینصورت هزینه ها وبودجه هادرجهت کنترل جمعیت هدررفته وهیچ تاثیری براین زمینه ندارد،تجربه کشورهای دیگر نشان داده که جزعقیم سازی وواکسیناسیون وسپس رهاسازی درطبیعت هیچ کدام ازروشهای کشتارو نگهداری درپناهگاهها نتیجه نداشته است.
درخصوص نگهداری سگها،مرکزی که مدیران سابق شهرداری، بسیارنابخردانه برای این مخلوقات خداونددربدترین وآلوده ترین قسمت شهردرنظرگرفته اند،نشان ازعدم مدیریت صحیح درگذشته ونادیده گرفتن شئونات شرعی واخلاقئ وانسانیت است،چراکه این محل حتی فاقدلوله کشی آب وتامین آب برای حیوانات ومحیط گرم وغیرقابل تحمل برای انسان وحیوان است،چنان که هیچگونه دسترسی برای مشارکت مردمی ورسیدگی به اسیران پناهگاه وجودندارد واین به معنی نگهداری وهدایت به مرگ تدریجی سگهاست.

خسروی در بازدید اصحاب رسانه از حلقه دره:

هشت میلیارد تومان اعتبار برای جمع سگ‌های ولگرد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: باوجوداینکه در حال حاضر دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در کرج فعال است باز هم تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر رو به افزایش است.

محمدرضا خسروی در دومین برنامه «پروژه گردی» که با حضور اصحاب رسانه در قالب بازدید از اجرای طرح جهادی «پاکداشت طبیعت» در شهرک ابریشم و روند فعالیت های مرکز دفن و پردازش زباله حلقه دره و بخش های مختلف آن اعم از کارخانه کمپوست، استخر شیرابه ها و مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب صورت گرفت، اظهار کرد: این روزها افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و آسیب‌هایی که به شهروندان به‌ویژه کودکان وارد می‌شود، به یک معضل اجتماعی تبدیل‌شده که در این راستا شهرداری کرج اقدام به راه‌اندازی دو مرکز جمع‌آوری، زنده گیری و کمپ نگهداری از سگ‌های بلاصاحب کرده است.
وی بابیان اینکه این مراکز در حلقه دره و باغستان قرار دارند، افزود: این مراکز جمعا بیش از یک هزار سگ ولگرد را پذیرش و بعد از اقدامات انگل زدایی و پلاک کوبی رها سازی می کنند.
خسروی اظهار کرد: روزانه ۵۰ الی ۶۰ قلاده سگ بلا صاحب از سطح مناطق دهگانه شهر جمع‌آوری و در کلینیک این سازمان واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند.
رئیس سازمان مدریت پسماند شهرداری کرج بابیان اینکه سگ‌های جمع‌آوری‌شده بعد از مراحل عقیم‌سازی و واکسیناسیون به پناهگاه واقع در مرکز دفن حلقه دره و باغستان منتقل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این سگ ها به‌صورت زنده گیری و بدون هیچ آسیبی به این مراکز منتقل و بعد از مراحل ذکرشده رهاسازی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری هشت میلیارد تومان اعتبار برای جمع سگ‌های ولگرد در نظر گرفته‌شده است که دو میلیارد تومان آن صرف تأمین غذای این سگ‌ها می‌شود.

کاهش میزان شیرابه زباله ها با استفاده از شیوه های جدید

این مسئول همچنین با بیان اینکه طی سالیانِ اخیر همواره میزان تولید و انباشت شیرابه زباله ها در حلقه دره رو به افزایش بوده است، گفت: برای نخستین بار و استفاده از شیوه های علمی و نوین، میزان شیرابه ها در حال کاهش می باشد و همانطور که اصحاب محترم رسانه امروز از استخرهای نگهداری بازدید داشتند، ظرفیت برخی از آنها خالی شده است.
وی همچنین با بیان اینکه کارخانه کمپوست شهرداری کرج به دلایلی با تمام ظرفیت فعالیت نمی کند و پیمانکار توفیق چندانی در عمل به تعهدات خود نداشته است، عنوان کرد: پیگیر راه اندازی خطوط جدید و فعالیتِ کارخانه با تمام ظرفیت هستیم و اقدامات و پیگیری های لازم در دست اقدام می باشد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=4399