• برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
رئیس دادگستری کل استان البرز :

حمایت از ۱۰ هزار شغل با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز

  • کد خبر : 4312
  • 21 خرداد 1401 - 7:04
حمایت از ۱۰ هزار شغل با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز
رئیس دادگستری کل استان البرز از ایجاد شعب حل اختلاف شرکت‌‎های دانش بنیان در این استان خبر داد و گفت: در استان شعبه حل اختلاف ویژه‌ای برای پرونده‌های مرتبط به شرکت‌های دانش ایجاد خواهیم کرد.

حسین فاضلی هریکندی در هشتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان که با حضور استاندار، رئیس اتاق بازرگانی البرز و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق برگزار شد، بیان کرد: امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری شعار سال بر مبنای مسائل اقتصادی انتخاب شد، ما نیز باید به این مهم توجه داشته باشیم که اقدامات عملیاتی لازم برای تحقق شعار سال صورت گیرد.

وی افزود: در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در سطح قوه قضاییه و همچنین تمامی استان‌های کشور مسائل مرتبط به حوزه تولید و اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود‌.

راهبردهای ۱۵ گانه قوه قضاییه
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در قوه قضاییه برای تحقق شعار امسال برنامه‌های متعددی صورت گرفته است، گفت: امسال در کنار اجرای سند تحول قضایی از سوی رئیس قوه قضاییه ۱۵راهبرد برای تحول و تعالی این مجموعه ابلاغ شد که ۴ مورد به طور مستقیم یا غیر مستقیم در راستای حمایت از تولید، اشتغال و کارآفرینی است.

وی با تاکید بر اینکه تحقق شعار سال و حمایت از تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان یکی از راهبردهای چهارگانه قوه قضائیه در راستای حمایت از تولید است، گفت: سیاست‎های پیگیری شده از سوی قوه قضاییه مبتنی بر این راهبردها است‌.

فاضلی هریکندی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۳۷۵ درخواست از سوی فعالان حوزه تولید و کارآفرینی به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز واصل شد و پیگیری‌های لازم در این مورد در دستور کار قرار گرفت، در این میان بالغ بر ۲۲۶ مورد مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی بود که بر اساس مشکلات طرح شده نیاز به اقدامات حقوقی و قضایی داشتند.

تشکیل کمیته حقوقی و قضایی ستاد اقتصاد مقاومتی البرز
وی با اشاره به تشکیل کمیته حقوقی و قضائی زیرمجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز به منظور پیگیری درخواست‌های واصل شده به این مجموعه، گفت: این کمیته برای اولین بار در البرز تشکیل شد و در قالب برگزاری ۲۵ جلسه آن در سال گذشته به صورت ویژه مشکلات حوزه صنعت و تولید استان پیگیری و بررسی شد.

۶۰۰ ملاقات با تولیدکنندگان
رئیس کل دادگستری البرز گفت: براساس آمار دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال ۱۴۰۰، مسئولان قضائی البرز بالغ بر ۶۰۰ جلسه ملاقات مستقیم با تولیدکنندگان و صنعتگران استان به منظور حمایت از تولید داشتند.

حمایت از ۱۰ هزار شغل
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال از سوی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال گذشته با همکاری دستگاه‌های اجرایی در البرز، گفت: در این راستا نزدیک‌ به ۱۰ هزار شغل با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی استان طی سال ۱۴۰۰ در البرز مورد حمایت قرار گرفت.

فاضلی ادامه داد: با حمایت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال قبل، از طریق جلوگیری از تعطیلی یا توقف واحدهای تولیدی، منتهی به تداوم حدود ۸ هزار شغل شد و با پیگیری‌های این ستاد، یک‌هزار و ۳۰۰ شغل مجددا احیا شد و نزدیک به ۵۰۰ شغل جدید نیز با اعطای مجوزهای ایجادی و یا توسعه‌ای برای بخش تولید و صنعت در استان البرز را داشتیم.

وی با بیان اینکه در راستای اقدامات راهبردی در راستای حمایت از تولید در سال ۱۴۰۰، امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای در قوه قضاییه در البرز مدنظر است، گفت: بحث قضازدایی و پیشگیری از طرح پرونده‎‌های حوزه تولید از طریق اصلاح ذات البین و جایگزینی روش‎های حل و فصل به جای رسیدگی قضایی از جمله این برنامه‎ها است‌.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به بحث تسهیل‌گری در حوزه‌های مرتبط به اقتصاد و نظارت و رسیدگی به پرونده‌های این بخش در مراجع قضایی به عنوان دیگر برنامه‌های راهبردی قوه قضاییه در استان، گفت: جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی در اثر تصمیمات و احکام قضائی نیز از دیگر موضوعات مهم برای دستگاه قضا در البرز است‌.

عدم تعطیلی واحدهای تولیدی
وی با تاکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی فعال در استان را به دلیل احکام قضایی، تعزیراتی یا اجرائیات ثبتی تعطیل نخواهیم کرد، گفت: از روش‌های جایگزین دیگر برای وصول مطالبات از این واحدهای تولیدی اعمال خواهیم کرد.

فاضلی با اشاره به اینکه دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی البرز به منظور برقراری ارتباط دائم با واحدهای تولیدی در هر شهرک صنعتی استان یک نماینده دارد، اظهار کرد: مشکلات مرتبط به تولید و صنعت استان از طریق این نماینده‌ها به ستاد ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال امسال، از سوی قوه قضاییه به فعالیت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای شده است، گفت: در این راستا برنامه‌های عملیاتی از جمله تشکیل شورای مشورتی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اختصاص شعب ویژه در تمامی مراجع قضایی استان برای بررسی پرونده‌های به نفع یا علیه این شرکت‌ها نیز از دیگر برنامه‌های قضایی در استان البرز است.

ایجاد شعب حل اختلاف شرکت‌‎های دانش بنیان در البرز
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به بازدیدهایی که از سوی این مجموعه از محل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری به عنوان اولویت مدنظر است، بیان کرد: در استان شعبه حل اختلاف ویژه‌ای نیز برای پرونده‌های مرتبط به شرکت‌های دانش ایجاد خواهیم کرد.

قطعی برق واحدهای تولیدی
وی با بیان اینکه گلایه‌های برخی فعالان صنعتی در خصوص قطعی برق بدون برنامه کاملا برحق است، گفت: امیدواریم که در صورت نیاز به اعمال خاموشی‌ها در بخش صنایع این موارد با برنامه باشد تا از اختلال در تولید جلوگیری شود‌.

فاضلی در بحث ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز (CHP) در سطح شهرک‌های صنعتی درخواست کرد که در کارگروه‌های مرتبط به احداث این نیروگاه‌ها به بحث‌های زیست محیطی توجه شود.

مسدودی سپرده بانکی واحدهای تولیدی
وی در حوزه مسدودی سپرده‌های بانکی مربوط به بخش تولید و صنعت، گفت: اگر چنین اقداماتی از سوی بانک‌های استان خلاف قوانین و مقرارت بانک مرکزی باشد، تمام وجوه اخذ شده توسط بانک‌های عامل مربوطه در صورت طرح پرونده یا پیگیری موضوع در ستاد اقتصاد مقاومتی استان استرداد خواهد شد دادگستری کل استان البرز این آمادگی را دارد که به صورت ویژه به این پرونده‌ها در راستای حمایت از تولید رسیدگی کند.

وی در حوزه مسدودی سپرده‌های بانکی مربوط به بخش تولید و صنعت، گفت: اگر چنین اقداماتی از سوی بانک‌های استان خلاف قوانین و مقرارت بانک مرکزی باشد، تمام وجوه اخذ شده توسط بانک‌های عامل مربوطه در صورت طرح پرونده یا پیگیری موضوع در ستاد اقتصاد مقاومتی استان استرداد خواهد شد و دادگستری کل استان البرز این آمادگی را دارد که به صورت ویژه به این پرونده‌ها در راستای حمایت از تولید رسیدگی کند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=4312