• برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12
مدیرکل حفاظت محیط زییست استان البرز:

سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش طالقان

  • کد خبر : 2807
  • 27 بهمن 1400 - 7:59
سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش طالقان
مدیرکل حفاظت محیط زییست استان البرز به شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که منجر به تلفات بز وحشی می شود، در منطقه شکارممنوع طالقان خبر داد.

فردین حکیمی به خبرنگاران گفت: متاسفانه از مهرماه گذشته تاکنون حیات وحش طالقان برای سومین بار درگیر شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده و در مجموع تاکنون حدود ۶۰ راس گونه کل و بز وحشی تلف شده است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد پیشرفت بیماری در زیستگاه های پایین دست هستیم و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و وضعیت جوی نامناسب در ارتفاعات، محیط بانان و همیاران محیط زیست با سختی و مشقت فراوان در حال پایش منطقه و معدوم سازی لاشه ها هستند.

حکیمی گفت: فرآیند تحقیقات و علت‌یابی سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوارکننده‌ کوچک در سال جاری و علیرغم اقدامات اولیه و ایزوله کردن منطقه نسبت به ورود و خروج دام‌های اهلی از مهرماه سال جاری، در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت که پس از بررسی علت آن با همکاری دامپزشکی استان، نتایج تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان البرز تصریح کرد: متاسفانه بدلیل عدم واکسیناسیون تکمیلی و کنترل دامهای اهلی و عبوری در زیستگاه های مشترک توسط دستگاههای مسئول بویژه در استانهای مجاور، در حال حاضر بیماری طاعون بعنوان یکی از تهدیدات جدی حیات وحش بوده و و در اثر این بی توجهی ها، متاسفانه سالها زحمات شبانه روزی محیط بانان به هدر می رود.

منطقه شکار ممنوع طالقان ۷۵ هزار هکتار وسعت دارد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=2807