• برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4
رئیس پارک علم و فناوری البرز:

دانش‌بنیان ‌ها در البرز موفق به تولید سنسور اکسیژن ونتیلاتور شدند

  • کد خبر : 2781
  • 23 بهمن 1400 - 11:31
دانش‌بنیان ‌ها در البرز موفق به تولید سنسور اکسیژن ونتیلاتور شدند
رئیس پارک علم و فناوری البرز ضمن تشریح وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک، گفت: سنسور اکسیژن ونتیلاتور در البرز تولید شد که این مهم برای چهارمین در جهان اتفاق افتاده است.

مهدی عباسی، رئیس پارک علم و فناوری البرز، در جمع اصحاب رسانه، درباره وضعیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان البرز، گفت: پارک علم و فناوری البرز در کنار ۴۸ پارک علم و فناوری دیگر در کشور به‌نوبه خود رسالت اصلی پارک‌های علم و فناوری که ایفای نقش پل میان صنعت و دانشگاه است را انجام داده است.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های علم و فناوری استان ادامه داد: بر اساس اطلاعات معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان البرز فعال هستند که بر اساس این آمار البرز پس از استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی در رده چهارم قرار دارد.

مهندس عباسی افزود: ۳۰ شرکت دانش‌بنیان نوع اول، ۵۶ شرکت دانش‌بنیان نوع دوم، ۵۱ شرکت تولیدی نوع اول و ۱۶۰ شرکت تولیدی نوع دوم در استان وجود دارد. قابل‌ذکر است شرکت‌هایی که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند نوع اول محسوب می‌شوند و از امکانات و تسهیلات بیشتری مانند معافیت‌های مالیاتی بهره می‌برند. شرکت‌های نوع دوم نیز شرایط مشابهی دارند و تنها از معافیت مالیاتی محصولات بهره‌مند نیستند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز تشریح کرد: ۸۷ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک حضور دارند که ۵۰ تا از آن‌ها در قالب رسیدن به مرحله پارکی و ۳۰ شرکت در مرحله مرکز رشدی قرار دارند که از آن تعداد بالای ۵۰ درصد دانش‌بنیان شده‌اند.

وی با تصریح تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان با دیگر شرکت‌ها گفت: تفاوت شرکت دانش‌بنیان با دیگر شرکت‌ها محصولاتی است که دانش و ارزش‌افزوده ضمیمه آن باشد. محصولی که از دانش خاصی برخوردار باشد دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

عباسی درباره وضعیت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: بقیه شرکت‌ها خارج از پارک هستند و ما برنامه داریم تا امکانات را فراهم کنیم که بتوانیم میزبان تعداد بیشتری از آن‌ها باشیم. شرکت‌ها از بدو فعالیت خود در پارک ابتدا به‌عنوان هسته شناخته می‌شوند و ماهیت حقوقی ندارند. سپس بعد از گذراندن مراحل قانونی ۳ تا ۵ سال حمایت می‌شوند و به مرحله خروج موفق به پارک‌ها می‌رسند و در این مرحله محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه در استان البرز محدودیت منابع و امکانات فیزیکی داریم و اجباراً هرسال با شرکت‌هایی که فعالیت ضعیفی داشتند خداحافظی می‌کنیم و شرکت‌هایی که ارزش‌افزوده بهتری تولید کرده‌اند، مستقر می‌مانند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به ظرفیت شهرک‌های صنعتی در استان البرز اظهار کرد: یکی از آرزوهای ما ایجاد شهرک دانش‌بنیان است. امیدواریم بتوانیم با حمایت مقام مالی استان البرز عملیات احداث این شهرک شروع شود.

رئیس پارک علم و فناوری البرز با تشریح تفاوت میان شهرک صنعتی و دانش‌بنیان اضافه کرد: تفاوت‌ها میان شهرک صنعتی و دانش‌بنیان بسیار است. شهرک‌های صنعتی برای تولید انبوه یک محصول فعالیت می‌کنند درحالی‌که شهرک‌های دانش‌بنیان لزوماً هدف تولید انبوه را ندارند و ممکن است محصولی استراتژیک در مقیاس کوچک‌تری تولید کنند.

عباسی در پایان با اشاره به فرایند شروع به کار افراد صاحب ایده در پارک علم و فناوری استان گفت: اگر شرایط خاص شیوع بیماری کرونا نبود افرادی که صاحب ایده هستند می‌توانستند همین فردا به ما مراجعه کنند. حتی در این شرایط نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان همه این افراد هستیم. راه‌های ارتباط با ما نیز گوناگون است. مراجعه حضوری در کنار راه‌های ارتباطی دیگر مانند مراجعه به سایت از روش‌های برقراری ارتباط با ماست. فرایند شروع به کار نیز به این شکل است که ابتدا فرد یا گروه ایده خود را به‌صورت طرح یک‌صفحه‌ای کسب‌وکار ارائه می‌کند. این طرح در کمیته ارزیابی می‌شود و اگر قابلیت اجرایی داشته باشد به مراحل بعد می‌رود. کارشناسان ما در پارک حتی برای تیم سازی نیز به افرادی که ایده خوبی دارند کمک می‌کنند.

وی در ادامه از خبرهای خوش پارک علم و فناوری البرز برای مردم استان خبر داد و خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز با کمک وزارت کشور و مقام عالی استان به‌زودی تشکیل می‌شود. خبر خوب دیگر این است که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک توانسته محصول سنسور اکسیژن ونتیلاتور را تولید کند که پیش‌ازاین تنها در انحصار سه کشور ایالات‌متحده امریکا، انگلستان و آلمان بود.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=2781

برچسب ها