• برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
عباس اسدی،پژوهشگر اجتماعی:

آبادانی سیستان و بلوچستان،وظیفه ای ملی برای تمام ایرانیان است

  • کد خبر : 11813
  • 30 اردیبهشت 1402 - 7:49
آبادانی سیستان و بلوچستان،وظیفه ای ملی برای تمام ایرانیان است
بدون شک،برای هر ایرانی وطن پرست و دغدغه مندی،موضوع پیشرفت و آبادانی استان سیستان و بلوچستان یک اولویت و آرزوی قلبی است که بایستی با نگاه ویژه و جدی دولت و ملت به آن رسید.

کمتر کسی وجود دارد که به مشکلات این مردم شریف و محروم آگاه نباشد و خواستار حل مشکلان این استان محروم نباشد.اما بایستی این خواست قلبی در مردم و مسئولین نهادینه شود و بطور جدی و با تمام توان حتی با توان مضاعف به دنبال کمک به حل مشکلات این قسمت از سرزمین ایران بود.برای مثال در بحث امنیت این استان باید گفت که امنیت این استان بسیار خوب است، این نگرانی همیشه مطرح می‌شود، اما گردشگرهایی که ازآنجا بازدید کرده اند از مهربانی مردم خونگرم و امنیت استان بسیار راضی بوده‌اند. به عنوان مثال میتوان در جهت شناخت بیشتر مردم از ظرفیت های این استان،پویشی را راه اندازی کرد و مردم کل کشور را برای بحث گردشگری و مسافرت به این استان ترغیب کرد تا هم کل مردم کشور از مشکلات آن باخبر شوند و بدین ترتیب موضوع حل مشکلات سیستان و بلوچستان برای آنها نهادینه شود و هم ازپتانسیل های این استان برای سرمایه گذاری مطلع شوند و هم از زیبایی ها و جاذبه های توریستی ناشناخته آن منطقه استفاده کنند و هم باعث رونق اقتصاد گردشگری این استان و در حقیقت کمک مالی غیر مستقیم به صنعت توریسم و اهالی منطقه شوند و هم با تقویت همدلی بین مردم منطقه و سایر نقاط کشور،امنیت ملی کشور تقویت شود .یکی دیگر لز چالش های استان بحث سرانه آرد میباشد که باتوجه به مصرف بالای آن در استان و محرومیت مردمان شریف آن منطقه، بایستی بطور ویژه به آن رسیدگی شود.

سیستان‌وبلوچستان پارادوکس فرصت‌های بی‌شمار و عقب‌ماندگی‌های تاریخی است. باری‌تعالی ظرفیت‌های بی‌بدیلی را در اختیار مردم این استان قرار داده که رنگین‌کمان معادن است و تنها نقطه کشور است که نباتات گرمسیری به عمل می‌آید و معروف است به هند کوچک. 300 کیلومتر مرز دریایی دارد و بالای 700 کیلومتر مرز خشکی با کشور پاکستان. تنها بندر اقیانوسی کشور در سیستان‌وبلوچستان است و ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد. اما توسعه‌نیافتگی این استان واقعا آزاردهنده است و مربوط به این دولت و آن دولت نیست و ریشه در تاریخ دارد.

طبق آمار رسمی هزاران هزار آدم در این مناطق هستند که نسل‌اندرنسل ایرانی هستند و بنا بر مشکلاتی مانند عدم دسترسی‌ها یا محرومیت‌های آموزشی نتوانسته‌اند برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند. طبیعتا حق اولیه این افراد است که به‌رسمیت شناخته شوند. در ادوار مختلف تلاش‌هایی انجام شد، اخیراً وزیر کشور با یک ابلاغیه مسیر شناسنامه‌دار شدن افراد فاقد شناسنامه را مختصری تسهیل کرده است. اما روند بروکراسی آن کمی زمانبر و سخت است. اما نسبت به حجم بالای افراد فاقد شناسنامه این استان کافی نبوده و باید اقدامات جدی تری و سریع تری صورت گیرد.
در بحث سرانه آرد نیز مشکلاتی وجود دارد که براحتی قابل حل میباشد.در بحث یارانه پیشنهاد نگارنده اینست که چه اشکالی دارد که مثلا یارانه مردم سیستان و بلوچستان بخاطر محرومیت تاریخی آن و حقی که برگردن تمام مردم ایران دارد به عنوان مثال ۳برابر یارانه سایر مردم باشد؟؟ بنده یقین دارم چنانچه این طرح اجرا شود که بودجه آن نیز خیلی سنگین نخواهد بود اکثریت مطلق ایرانیان راضی و خشنود خواهند بود.چه اشکالی دارد برای مثلا ۵ سال آتی،بودجه این استان افزایش ویژه داشته باشد؟ اینها اقداماتی است که بودجه سنگینی نمیخواهد و اکثریت مردم نیز با آن موافق بوده و آبادانی آن استان محروم را، ابادانی شهر و دیار خود تلقی خواهند کرد.

بحث آبرسانی و(هوتک ها)نیز بحث عجیب و غریبی است و بایستی با نگاه جهادی و انسانی فورا حل شود زیرا باعث تخریب چهره کشور در جهان میشود و همچنین باعث خشم و عصبانیت و نا امیدی مردم کشور میشود که البته بایستی نگاه ملی و مطالبه گرانه به آن داشت.بحث حق آبه هیرمند نیز بایستی بطور جدی پیگیری شود زیرا مطالبه مردم استان بوده و بحث محیط زیست کل کشور به آن گره خورده است و قابل اغماض نیست..در پایان باید اضافه کرد که امروز کمک به حل مشکلات سیستان و بلوچستان، بستری برای توسعه کشور و به رخ کشیدن مهربانی و نوع دوستی ایرانیان و جمع کردن توشه برای آخرت هر انسان معتقد و دینداری است که باید آنرا غنیمت شمرد

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=11813