• برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
عباس اسدی،پژوهشگر فرهنگی:

خیام،نابغه ای ایرانی که در جهان غرب درخشید

  • کد خبر : 11799
  • 29 اردیبهشت 1402 - 15:03
خیام،نابغه ای ایرانی که در جهان غرب درخشید
عمر خیام، شاعر و نابغه ایرانی است که در ادبیات فارسی و علوم ریاضی و نجوم خوش میدرخشد و البته طبق معمول از سوی مردم مورد کم لطفی قرارمیگیرد.بررسی آثار وی نشان‌دهنده ذهن خلاق و متفکری است که محاسبات و شعرش حتی قرن‌ها پس از زمان او همچنان خوانندگان را مجذوب خود می‌کند.

عمر خیام که در قرن یازدهم در نیشابور ایران به دنیا آمد، نه تنها در زمینه ریاضیات و نجوم، بلکه در جهان شعر نیز سهم بسزایی داشت.متفکری که از افتخارات ایران زمین است و در دنیای انگلیسی زبان سبب افتخار و عزت برای مردم ایران و حتی مشرق زمین شده است.

عمر خیام در سنین ابتدایی

عمر خیام در سال ۱۰۴۸ میلادی (۴۳۹ قمری) در نیشابور که مرکز پر رونق علم، هنر و دانش در دوران طلایی اسلامی بود به دنیا آمد. او تحصیلات عالی در ریاضیات، نجوم، فلسفه و ادبیات دریافت کرد و از جوانی هوشی استثنایی از خود نشان داد. علاقه اولیه خیام به نجوم بعدها بر شعر او تأثیر گذاشت و آن را با تصاویر آسمانی و تأمل عمیق در جهان القا کرد.

دست آورد ها در ریاضیات و نجوم شاعر نابغه ایرانی

در حالی که نبوغ شاعرانه خیام زبانزد است، او ریاضیدان و منجمی زبردست نیز بوده است. مهم ترین سهم او در ریاضیات کارش بر روی معادلات جبری بود، جایی که روش های هندسی را برای حل معادلات درجه سه توسعه داد. این دستاورد راهگشا که به «قضیه خیام» معروف است، تأثیر عمیقی بر این حوزه گذاشت و زمینه ساز پیشرفت های آینده در جبر شد. علاوه بر این، خیام در توسعه تقویم شمسی (جلالی) نقش داشته است، تقویم شمسی که با دقت بیشتری طول سال را اندازه گیری می کند.

لازم به ذکر است تقویمی که امروزه ما استفاده می کنیم و از دقیق ترین تقویم های تمدن بشری است، حاصل دست همین نابغه ایرانی می باشد.

رباعیات عمر خیام: مشهور تر از خود خیام
رباعیات خیام شهرت جهانی دارند.

مجموعه رباعیات (چهار بیتی) خیام مشهورترین اثر شعری اوست. این ابیات که در اصل به زبان فارسی نوشته شده بود، بعدها به زبان های مختلف ترجمه شد و درخشش غزلیات خیام را به مخاطبان جهانی رساند. رباعیات مضامین عشق، فناپذیری، ماهیت زودگذر زندگی، و جستجوی لذت را بررسی می کند. شعر های خیام اغلب با آمیزه ای از تأملات فلسفی و تصاویری حاوی اوج لذات عرفانی، تجربه خواندنی منحصر به فرد و قابل تاملی را ایجاد می کند.

مضامین فلسفی اشعار عمر خیام، شاعر نابغه ایرانی

ابیات خیام علاوه بر جذابیت شاعرانه‌اش، غالباً دارای مضامین عمیق فلسفی است. تأمل او در گذرا بودن هستی و اجتناب ناپذیر بودن مرگ نشان دهنده یک حساسیت عمیق وجودی است. خیام باورهای مرسوم را به چالش می کشد و خوانندگان را دعوت می کند تا معنای زندگی، ماهیت واقعیت و جستجوی خوشبختی را زیر سوال ببرند. اشعار او پیچیدگی های احساسات انسانی و زیبایی را که در لحظات زودگذر یافت می شود به تصویر می کشد.

تاثیر عمر خیام بر ادبیات فارسی

تأثیر عمر خیام بر ادبیات و اندیشه بسیار فراتر از دوران خودش است. آثار او شاعران، دانشمندان و متفکران بسیاری را در طول تاریخ تحت تأثیر قرار داده است و ترجمه‌ها و اقتباس‌های او تا به امروز ادامه دارد. رباعیات، به‌ویژه، الهام‌بخش شخصیت‌های ادبی مشهوری مانند ادوارد فیتزجرالد بوده است که آیات خیام را در قرن نوزدهم به دنیای انگلیسی‌زبان معرفی کرد. میراث خیام در توانایی او در برانگیختن درون نگری، به چالش کشیدن هنجارهای اجتماعی، و برانگیختن قدردانی عمیق از زیبایی زبان و رازهای هستی نهفته است. بر ما ایرانیان وطن پرست است که به سهم خود آثار بی نظیر این نابغه و شاعر ایرانی رو فراگیریم و آموزش دهیم و به عنوان یک نماد تمدن ایران زمین،در جامعه نهادینه کنیم زیرا کشورهایی که به دنبال مصادره این ستاره ایران زمین به اسم خود در مجامع فرهنگی جهانی هستند کم نمیباشد و در صورت غفلت ما همانند سایر چهره های ایرانی،خیام را نیز بنام خود خواهند کرد

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=11799

برچسب ها