• برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
عملکرد مطلوب شهرداری دیلمان:

بافرهنگ سازی موثردرحفاظت ازمحیط زیست و حیوانات، زیبایی طبیعت دیلمان دو چندان شده است

  • کد خبر : 10763
  • 20 فروردین 1402 - 2:45
بافرهنگ سازی موثردرحفاظت ازمحیط زیست و حیوانات، زیبایی طبیعت دیلمان دو چندان شده است
شهردار بومی وشایسته دیلمان ،در زمینه اندیشه ، تلاش و مشارکت بشری برای حفظ محیط زیست و طبیعت ، اقدامی در خور تحسین انجام داده که ضامن پایداری سرزمینی است که دامنه آثار آن در بر گیرنده حیات زندگی انسان و سایر زیستمندان منطقه می باشد.

به گزارش کوه سرفراز، شهردار دیلمان دکتر امین شاقلانی لور اصالتاً دیلمانی و متولد و بزرگ شده سیاهکل دراستان گیلان است. وی دکتری عمران، مدرس دانشگاه و مسئول واحد عمرانی و فنی شهرداری سیاهکل می باشد.
همه شهرداران ومسئولین کشور بایددرنظرداشته باشندکه بی‌توجهی به حفظ محیط زیست و کم اهمیت جلوه دادن این موضوع در درازمدت خسارات جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد، چراکه  ایجاد مشکل در حوزه محیط زیست به سایر حوزه‌ها نیز آسیب می‌رساند.
اگر فرهنگ رفتاری مردم ارتقا نیابد همه خدماتی که شهرداری برای آن زحمت کشیده، تخریب می شود.
چنانچه بتوانیم فرهنگ را اصلاح کنیم در نقاط دیگر نیز توفیق بدست می‌آوریم، لذا بحران هویت شهروندی چیزی‌ست که دراکثرشهرهای کشور مشهود است. ازاین رو باید طوری عمل کرد که مردم در تحقق اهداف شهرداری شریک شوند و به نوعی از خدمات شهرداری دفاع نمایند.

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی میان شهروندان
باتوجه به نکات مهم فوق شهردار دیلمان،دکتر شاقلانی ازجمله شهرداران آگاه و نمونه کشور،علاوه بر فعالیتهای قابل توجه درزمینه عمران و شهرسازی و رسیدگی به مسائل وحقوق شهروندان و پرسنل شهرداری، درزمینه فرهنگ سازی محیط زیست و کنترل جمعیت سگ ها بصورت اصولی وعلمی واخلاقی را نیز به بهترین شکل ممکن درشهردیلمان به اجرادرآورده است.
شهرداردیلمان درخصوص کنترل جمعیت سگ های بلا صاحب درابتدا به پخش تراکت و فرهنگسازی وآگاهی مردم درزمینه رفتار صحیح با حیوانات و سایرزیستمندان طبیعت پرداخت،همچنین وی درهرفرصتی درمدارس ومساجدو سخنرانی های خوددرمیان مردم بصورت چهره به چهره برمهربانی باحیوانات وحفظ محیط زیست تاکید بسیارداشته است،همچنین در بحث تفکیک زباله و مدیریت پسماند نیز بشدت پیگیر و درصدد فرهنگ سازی و اجرا درسطح شهر می باشد.ازجمله اقدامات وی توزیع کیسه های زباله درروز طبیعت و ترغیب مردم به جمع آوری پسماندها وتوزیع کیسه های پارچه ای وحذف کیسه های پلاستیکی درشطح شهرمی باشد.

کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب با حمایت و جذب مشارکت مردمی
دکتر شاقلانی باهمراه کردن مردم در اهداف انسانی خودازمشارکت مردمی استفاده کرد وبا همکاری جمعی ازحامیان محیط زیست و حیوانات ازجمله خانواده ذاکری ازدلسوزان وفعالان محیط زیست وحیوانات منطقه دیلمان، برای کنترل اصولی و اخلاقی جمعیت سگ های بلاصاحب، شروع به جمع آوری و عقیم سازی وتزریق واکسن هاری کردند ودرمرحله بعد رهاسازی درهمان محل زندگی آنها اجرا شد.
شهرداران آگاه میدانندکه طبق قانون حمل ، درصورت اسارت درپناهگاهها و رها نشدن ،سگهای دیگراز مناطق اطراف ظرفیت آن منطقه رامجددا پر خواهند کرد،لذا رها کردن درهمان محل زنده گیری بعدازعقیم سازی باتوجه به متوسط عمرسگهای بلاصاحب که دوسال است تاثیر زیادی درکاهش جمعیت سگها دارد.
این مسئول، باتوجه به مسیر کوهستانی ودوراز شهرتامرکز استان برای عقیم سازی ودرمان ،برخلاف برخی مسئولین ناآگاه کشور که روشهای منسوخ وسنگدلانه رابه کارمی برند،حتی سگهای بیمار را معدوم نکرده وبرای درمان به دامپزشکی منتقل می کند.

رضایتمتدی ساکنین دیلمان از عملکرد مطلوب ومشهود شهرداری دیلمان

همانگونه که مطرح شد،مسئولین درشهرداریها وسازمانهای محیط زیستی  باید طوری عمل کنند که مردم در تحقق اهداف شهرداری شریک شوند و به نوعی از خدمات شهرداری دفاع نمایند.عملکرد شهرداردیلمان دراین راستا بسیارمطلوب ومشهودبرای ساکنین منطقه بوده که درپیگیریهای خبرنگارما ازاین شهرستان جمعی از دوستداران محیط زیست وحیوانات دیلمان بامتن زیر مراتب ارادت وقدردانی خودرا ازاین شهردار اخلاق مداروفرهیخته بیان کردند، امیدواریم درسایرشهرهای کشورنیز شاهد چنین رضایتمندی باشیم:

در آستانه آغاز سال جدید ، دیدن دیلمان با مردمانی با فرهنگ به معنی واقعی کلمه ، باعث می شود که به این زادگاه باستانی خود ببالم
چندی نمی گذرد که با حمایت شهرداری و اطلاع رسانی های هوشمندانه ، دیگر شاهد حیوان آزاری و راندن سگ ها از قلمرو طبیعی آنها نیستیم و گویی در آستانه سال نو ، با فرهنگ سازی های موثر در راستای حمایت از حیوانات، زیبایی های طبیعت این منطقه دو چندان شده است ، وقتی که می بینیم سگ های واکسینه شده و پلاک شده حمایتی، جلوی درب مغازه ها لم داده اند و با آرامش نظاره گر گذران زندگی هستند ، می فهمیم که محبت دُر گرانبهایی بوده که اینک با بذل آن ، مردمان شهرمان را بیش از پیش شهره آفاق به نام نیک و جاودان می کند.
به امید روزهایی که تمام ایران را چنین مملو از عشق و صفا و دوستی ببینیم ، آنچنان که تمام جانداران در صلح و صفا در کنار هم قدردان خالق خود باشند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=10763

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. امیدوارم پایدار باشه اقدامات موقتی وواسه جلب موقتی و سیاسی کاری نباشه